شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار بریتانیا درباره وقوع یک «درگیری تصادفی» میان ایران و آمریکا

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، نسبت به خطر وقوع یک جنگ ناخواسته میان آمریکا و ایران هشدار داد.

این مقام دولت بریتانیا که به مقر اتحادیه اروپا در بروکسل سفر کرده است روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه به خبرنگاران گفت: «ما در مورد خطر وقوع یک درگیری تصادفی بر اثر افزایش غیرعامدانه تنش‌ها از سوی هر دو طرف بسیار نگرانیم.»

هانت که راهی جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود، ادامه داد: «ما این نگرانی‌هایمان را با شرکای اروپایی‌مان و مایک پمپئو [وزیر خارجه آمریکا] در میان خواهیم گذاشت.»

پمپئو مهمان جلسه روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپاست و قرار است در این جلسه درباره ایران گفت‌وگو شود.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفت همه باید مراقب باشند که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را به شکل قبل از سر نگیرد.

او افزود: «اگر ایران یک قدرت هسته‌ای شود همسایگان این کشور هم احتمالا می‌خواهند به قدرت هسته‌ای تبدیل شوند.»

هانت بر نیاز به «یک دوره آرامش» تاکید کرد تا اطمینان حاصل شود «همه آنچه را طرف مقابل فکر می‌کند، درک می‌کنند».

این اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در حالی است که طی هفته‌های اخیر تنش‌ها و تهدیدهای نظامی میان ایران و آمریکا افزایش یافته است.

تهران از تعلیق اجرای دو تعهدش در چارچوب توافق هسته‌ای با غرب خبر داده و آمریکا نیز ناوها و بمب‌افکن‌هایی را به منطقه فرستاده است.

واشنگتن همزمان فشارها تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را بیشتر کرده و تهران نیز در تلاش است با فشار بر اروپا، کانال مالی توافق شده میان اروپا و ایران را راه بیاندازد.

شورای عالی امنیت ملی ایران طی بیانیه‌ای ضمن اعلام کاهش رسمی تعهد این کشور به برجام به اروپا برای انجام برخی تعهدات مالی و نفتی مهلتی ۶۰ روزه داد.

وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا در واکنش اعلام کردند که اروپا هیچ‌گونه ضرب‌الاجلی از سوی ایران را نمی‌پذیرد.

در این شرایط، آمریکا ایران را متهم می‌کند که برای «حملات قریب‌الوقوع» علیه منافع این کشور و متحدانش در منطقه آماده می‌شود. حکومت ایران این اتهام را رد کرده و آن را «جنگ روانی» علیه خود می‌خواند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More