شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار آمریکا درباره خطر «شناسایی اشتباه» پروازهای تجاری بر فراز خلیج فارس

دیپلمات‌های آمریکایی روز شنبه ۲۸ اردیبهشت هشدار دادند به دلیل افزایش تنش بین ایران و آمریکا، پروازهای تجاری بر فراز منطقه خلیج فارس با این خطر مواجه هستند که اشتباهی شناسایی نشوند.

هشدار فوق از طرف دیپلمات‌های مستقر در اداره هواپیمایی فدرال بیانگر خطرات تنش‌های جاری در یکی از مناطق حیاتی برای سفرهای هوایی در سطح جهانی است.

همزمان، شرکت بیمه لویدز نسبت به خطرات فزاینده تردد در آب‌های این منطقه هشدار داده است.

از زمانی که دولت دونالد ترامپ ناو جنگی و بمب‌افکن برای مقابله با آنچه تهدید منافع آمریکا از سوی ایران می‌خواند اعزام کرده است نگرانی‌ها نسبت به احتمال درگیری بین دو طرف افزایش یافته است.

در همین حال عربستان سعودی مستقیما ایران را مسئول حملات پهپادی به یکی از خط‌ لوله‌های مهم انتقال نفت در این کشور از سوی شورشیان حوثی در یمن دانسته است. روزنامه عرب نیوز وابسته به خاندان سلطنتی عربستان در شماره روز پنجشنبه خود صراحتا خواستار «حملات حساب‌شده» علیه مواضع ایران شد.

اداره هواپیمایی فدرال روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت در اخطاریه‌ای گفت کلیه پروازهای تجاری بر فراز آب‌های خلیج فارس و دریای عمان مراقب «فعالیت‌های گسترده نظامی و تنش‌های فزاینده سیاسی» باشند.

این اخطاریه اضافه کرد به سبب «احتمال اشتباه محاسباتی یا اشتباه در شناسایی»، عملیات هواپیمایی غیر نظامی آمریکا با مشکل مواجه می‌شود.

بنا بر هشدار این اداره، هواپیماهایی که در این منطقه پرواز می‌کنند ممکن است «بدون هشدار قبلی» با مشکل تداخل در سامانه ناوبری یا از کارافتادگی ارتباطی خود مواجه شوند.  

منطقه خلیج فارس یکی از مهمترین شاهراه‌های هوایی بین شرق و غرب است. فرودگاه بین‌المللی دوبی در امارت، پرترددترین فرودگاه بین‌المللی در جهان است.

هشدار جدید اداره هواپیمایی فدرال در اتفاق ۳۰ سال پیش در منطقه خلیج فارس برمی‌گردد. در تیر ماه سال ۱۳۶۷، زمانی که ایران و عراق در ماه‌های پایانی جنگ هشت‌ساله خود بودند ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی آمریکا پرواز مسافربری شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را از تهران به مقصد با شلیک موشک فینیکس حرارتی بر فراز خلیج فارس سرنگون کرد که تمامی ۲۹۰ سرنشین آن کشته شدند.

تنش‌ها بین ایران و آمریکا از زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای برجام حدود یک سال پیش رو به افزایش بوده است. در پی خروج آمریکا از برجام، تحریم‌هایی که در چارچوب این توافق لغو شده بودند مجددا برقرار شدند.

ایران اخیرا در واکنش به تحریم‌های نفتی و بانکی اعلام کرد اجرای دو مورد از محدودیت‌های هسته‌ای برجام را متوقف می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More