شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هزاران نفر در استان‌های جنوبی ایران گرفتار سیل شدند

 

هزاران نفر در استان‌های جنوبی ایران گرفتار سیل شدند و تاکنون دست‌کم یک نفر در شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان کشته و یک نفر دیگر در شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان بر اثر وقوع سیل طی ٧٢ ساعت مفقود شده‌اند. همچنین راه‌های ارتباطی ده‌ها روستا قطع و میلیاردها تومان خسارت به راه‌ها و پل‌ها وارد شده است.

مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر، روز یکشنبه ۲۲ دی، در گفت‌وگو با ایرنا از وقوع کولاک، سیل و آبگرفتگی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان خبر داد.

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر از اعزام نیروهای امداد به ۵٣ شهر و روستا و گرفتار شدن بیش از ۱۳ هزار نفر در این حوادث خبر داد.

سلیمی همچنین به ایسنا گفت که در این مدت در استان هرمزگان، ۱۱ شهرستان از جمله بشاگرد، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی‌آباد، خمیر، رودان، سیریک، قشم و میناب گذشته متاثر از برف، سیل و آبگرفتگی بودند.

همچنین به گفته او، طی سه روز گذشته، ١٣ شهرستان استان سیستان و بلوچستان، شامل ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند دچار سیل شدند.

پنج نفر در رودخانه و کانال روستای جماعت زهی چابهار گرفتار شده بودند که پس از نجات آنان از سوی نیروهای امداد، حال دو نفر وخیم گزارش شده که در بیمارستان بستری هستند.

ایوب کرد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نیز گفت: «راه ارتباطی ۱۲۵ روستای حاشیه تفتان و میرجاوه از شامگاه ۲۱ دی تا کنون بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی و در مناطق کوهستانی بر اثر بارش برف بسته شده است.»

در استان کرمان نیز سیل به ١۴ شهرستان ارزوئیه، انار، بافت، بردسیر، رابر، رودبارجنوب، ریگان، ساردوئیه، سیرجان، شهداد، قلعه گنج، کهنوج، کرمان و منوجان آسیب زد.

هادی سلطانی‌نژاد، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز گفت سیل موجب آبگرفتگی معابر ۴۷ روستا در مناطق جنوبی این استان شده و  بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نفر گرفتار در سیل در روستاها و مراکز شهرستان‌ها شدند.

همچنین مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان از قطع شدن آب شهر قلعه گنج خبر داد.

او گفت که در این شهرستان «هنوز ۳۹ روستای این منطقه دچار قطع ارتباط هستند». همچنین «در شهرستان بافت همچنان راه ارتباطی ۴۰ روستا مسدود است و در ۱۰ روستا قطعی برق را داریم» و «در شهرستان قلعه گنج نیز راه ارتباطی شش روستا همچنان قطع است».

این مقام استانداری کرمان اضافه کرد: ۳۶۳ روستا در ۹ شهرستان استان کرمان درگیر سیل شده و راه ارتباطی ۲۲۹ روستا مسدود است.

احسان شاهرخی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان نیز به ایسنا گفت: «حدود ۱۵ میلیارد تومان به راه‌های جنوب استان کرمان در اثر جاری شدن سیل و بارش های دو روز گذشته خسارت وارد شده است.»

او ادامه داد: «همچنین برخی پل‌ها ۱۰ درصد و تا ۱۰۰درصد تخریب شده‌اند. پل محور جاسک نیز صورت صد در صدی تخریب شده است و مابقی مسیرها دارای تخریب‌ها کمتری بوده‌اند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More