شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هرانا: احضار و بازجویی ده‌ها نفر در تهران در پی ترور فخری‌زاده

 

پایگاه خبری «هرانا» گزارش داده است به دنبال کشته شدن محسن فخری‌زاده، عضو ارشد سپاه پاسداران و از طراحان برنامه موشکی و هسته‌ای ایران، تاکنون ده‌ها نفر در تهران احضار، بازداشت و بازجویی شده‌اند.

این پایگاه خبری که اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در ایران را پوشش می‌دهد روز یکشنبه نوشت: «در هفته‌های اخیر ده‌ها تن از شاغلان ساکن تهران به اماکن مختلف متعلق به اطلاعات سپاه پاسداران در استان تهران احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.»

بر اساس این گزارش، تعداد افراد احضار شده حدود ۵۰ تن تخمین زده می‌شود و برخی از آنان، در فاصله هفته دوم آذرماه تاکنون در بازداشتگاه‌های ۱ الف سپاه، ۲ الف سپاه و برخی خانه‌های امن سپاه پاسداران در تهران مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

به نوشته هرانا، برخی از این افراد پس از چند ساعت بازجویی یا چند روز بازداشت آزاد شده‌اند، اما از وضعیت تعدادی از آنان اطلاعی در دست نیست.

این پایگاه خبری گزارش داده است اغلب کسانی که احضار یا بازداشت شده‌اند به کار فروش، تنظیم و خدمات پس از فروش دوربین‌های مداربسته در نقاط مختلف کشور اشتغال داشتند.

برخی از آن‌ها نیز از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیک و حفاظتی تهران هستند.

به نوشته این گزارش، در طول بازجویی از این شهروندان سوالاتی درباره چگونگی خرید و تهیه دوربین‌های مداربسته و تاریخ آخرین بازدید آنها برای چک کردن وضعیت سالم بودن دوربین‌ها در مناطق مختلف تهران نیز پرسیده شده است.

هرانا نوشته اسامی افراد احضارشده را در اختیار دارد اما به دلایل امنیتی آن‌ها را منتشر نکرده است.

هفته گذشته نیز از شهرستان بانه در استان کردستان گزارش‌هایی درباره حضور سنگین ماموران امنیتی و بازداشت تعدادی از ساکنان منتشر شد. بنابر گزارش‌ها، ماموران با در دست داشتن تصویر شش نفر، آن‌ها را به ارتباط با عملیات کشته شدن فخری‌زاده متهم می‌کردند.

چندی پیش علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفته بود برخی از افرادی که با «وارد کردن ابزار و تجهیزات» در کشتن فخری‌زاده دخالت داشتند، توسط وزارت اطلاعات شناسایی شده‌اند.

ربیعی ۱۲ آذر به تلویزیون جمهوری اسلامی گفت: «وزارت اطلاعات کسانی که وسیله آورده بودند و از تکنولوژی‌هایی استفاده کرده‌ بودند را شناسایی کرده است.» او توضیح بیشتری در این باره نداد.

پیش از آن نیز روابط عمومی وزارت اطلاعات از به دست آمدن «سرنخ هایی از عاملان این حمله» خبر داده ولی توضیحات بیشتری در این زمینه ارایه نکرده بود.

محسن فخری‌زاده، عضو ارشد سپاه پاسداران و معاون وزیر دفاع، روز جمعه ۷ آذر در آبسرد دماوند در نزدیکی تهران کشته شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون چندین روایت متناقض از چگونگی کشته شدن فخری‌زاده ارایه کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More