شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هاشم خواستار، امضاکننده بیانیه استعفای خامنه‌ای: بر سر مواضع برحقم ایستاده‌ام

هاشم خواستار، نماینده معلمان و یکی از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ فعال سیاسی و مدنی برای استعفای خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی» که اکنون در زندان به سر می‌برد، گفته است که بر سر مواضع برحقش ایستاده و از زندان به عنوان یک سلاح برای به دست آوردن آزادی استفاده می‌کند. 

صدیقه مالکی‌فرد، همسر این زندانی سیاسی که روز پنج‌شنبه ۲۱ شهریور، با هاشم خواستار در شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادسرای انقلاب اسلامی مشهد ملاقات کرد، جزئیاتی را از چگونگی بازداشت همسرش منتشر کرده است.

نیروهای امنیتی روز ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، هاشم خواستار و چهار نفر دیگر از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ فعال سیاسی و مدنی برای استعفای خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی»، محمد نوری‌زاد، جواد لعل‌محمدی، محمدحسین سپهری و حوریه فرج‌زاده را به اتفاق شماری از همفکرانشان وقتی هنگام برگزاری دادگاه تجدیدنظر کمال جعفری‌یزدی، مقابل دادگاه انقلاب مشهد جمع شده بودند، بازداشت کردند.

همسر هاشم خواستار گفت که بازداشت‌شدگان روز ۲۰ مرداد، پس از دستگیری «به نقطه نامعلوم برده» شدند.

به گفته خانم مالکی‌فرد، «سه روز اول در زندان وکیل‌آباد ممنوع التلفن و ممنوع الملاقات بودند و همه باهم اعتصاب غذا کردند» و از روز ۲۲ مرداد، آنها را به اطلاعات منتقل کردند و آقای خواستار تا امروز ۲۱ شهریور به مدت یکماه بدون حق تلفن و ملاقات در سلول انفرادی بوده است».

او درباره شرایط زندانی شدن بازداشت‌شدگان، اضافه کرده که «در سلول کوچک انفرادی، موکت کف سلول بسیار کثیف بوده. سه پتو هم به آنها داده‌اند یکی برای زیرانداز، یکی بالش، یکی روانداز. پتوها از موکت کف کثیف‌تر بوده‌اند.»

همسر این زندانی سیاسی همچنین گفته که «وضعیت پزشکی برای اینها که مشکل حاد نداشته‌اند خوب بوده، به محض نیاز به دکتر، دکتر در دسترس بوده است.»

صدیقه مالکی‌فرد پیامی نیز از هاشم خواستار منتشر کرده که این زندانی سیاسی در این پیام می‌گوید: «من بر سر مواضع برحقم هستم. تمام نوشته‌ها مقاله‌ها و مصاحبه‌هایم را قبول دارم.»

او اضافه می‌کند: «از دهم اردیبهشت ۹۷ که اطلاعات موبایل و لب تاپ و تبلت مرا برده و تلفن خانه‌ام را قطع کرده‌اند و شماره موبایل‌های اعضای خانواده‌ام را مسدود کرده‌اند، من هیچ کانال و گروه و فیس بوک و... ندارم. اگر کسانی از طرف من یا به نام من کانال یا گروه یا... زده‌اند مسئولیت با خودشان است.»

این زندانی سیاسی تاکید کرده که «انسانها گاهی با توپ و تفنگ برای محقق شدن آزادی بر علیه ظلم و ظالم می‌جنگند، گاهی با قلمی، گاهی با قدمی، اما من اکنون زندان را اسلحه خود قرار داده‌ام، ما زندان می‌رویم و در زندان بذر آزادی می‌کاریم.»

دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران تاکنون دست‌کم ۱۶ تن از امضاکنندگان دو بیانیه جداگانه  «۱۴ کنشگر زن» و «۱۴ فعال سیاسی و مدنی» برای «استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» را بازداشت کرده‌اند.

هاشم خواستار، معلم بازنشسته و عضو کانون صنفی معلمان مشهد، سال گذشته نیز دستگیر و به بخش روانی بیمارستان ابن‌سینای مشهد منتقل شده بود.

او در سال ۱۳۸۳ در رابطه با اعتصاب معلمان بازداشت و به دوسال زندان محکوم شده بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More