شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هاشمی شاهرودی درپی تهدید «تعقیب قضایی» آلمان را ترک کرد

 

به گفته‌ی یک مقام آلمانی، محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پیشین قوه‌ی قضائیه‌ی جمهوری اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه با کوتاه کردن مدت اقامت خود در کلینیک هانوفر، با پروازی به ایران بازگشت.

هاشمی شاهرودی، از چندی پیش برای درمان، در کلینیک خصوصی مجید سمیعی، جراح مغز و اعصاب ایرانی-آلمانی بستری شده است. هم‌زمان با حضور رئیس پیشین قوه‌ی قضائیه‌ی ایران در آلمان، تعدادی از فعالان سیاسی و حقوق بشری، با اشاره به سابقه‌ی او در صدور احکام اعدام، خواهان تعقیب قضایی او در آن کشور شده‌اند.

چند روز پیش، دولت آلمان اعلام کرد که هاشمی شاهرودی به‌علت «بیماری جدی» و با «مدارک و دلایل معتبر پزشکی»، برای درمان به آن کشور رفته است.

خبرگزاری رویترز، روز پنج‌شنبه ۲۱ دی‌ماه گزارش داد که «شورای ملی مقاومت ایران»، یک سازمان سیاسی مخالف حکومت ایران، مستقر در خارج از آن کشور، او را به صدور «هزاران» حکم اعدام و جنایت علیه بشریت متهم کرده و خواستار تحقیق دادستانی آلمان در این زمینه و تعقیب او ازسوی دستگاه قضایی آلمان شده است.  

دادستان آلمان اعلام کرد که درحال بررسی شکایات و اتهامات ارجاع‌داده‌شده به آن نهاد، ازجمله شکایت فولکر بک (Volker Beck)، سیاست‌مدار ارشد عضو حزب سبزهای آلمان است. پس از آن بود که «شورای ملی مقاومت ایران» گزارش داد که ازسوی ایران، بلیط‌هایی برای بازگشت شاهرودی و همراهانش به آن کشور، رزرو شده است.   

یک مقام آلمانی که خبرگزاری رویترز به نام او اشاره نکرده است، عصر روز پنج‌شنبه به آن خبرگزاری، اعلام کرد که شاهرودی در یک هواپیما، عازم ایران شده است.

با وجود آن‌که آلمان همچون دیگر کشورهای اتحادیه‌ی اروپا، مخالف حکم اعدام است، اما دادستان‌های آلمان، در مورد شکایت‌های ارجاع‌شده به آن‌‌ها در رابطه با اعدام در کشورهای خارجی، به‌طور مستقیم، اقدام نمی‌کنند.  

صدور احکام اعدام، درصورتی ممکن است به جنایت علیه بشریت تعبیر شود، که آن احکام در قالب بخشی از یک حمله‌ی سیستماتیک به شهروندان غیرنظامی، صادر شده باشد.

شاهین قبادی، یک فعال عضو کمیته‌ی امور خارجه‌ی «شورای ملی مقاومت ایران»، ضمن محکوم کردن بازگشت شاهرودی، به خبرگزاری رویترز گفت: «او باید برای هزاران اعدامی که در ایران حکمشان را داده، محاکمه می‌شد».  

جواد دبیریان، سخنگوی «شورای ملی مقاومت ایران» به خبرگزاری رویترز گفته است که اعضای آن گروه، شاهرودی را دیده‌اند که با همراهی کاروانی از ماشین‌ها، از کلینیک علوم اعصاب هانوفر که در آن بستری بود، خارج شده و در ساعت ۱۳:۲۵ به وقت محلی، از فرودگاه هامبورگ، با یک پرواز ایران‌ایر، از آلمان خارج شده است.

 

گفته می‌شود که شکایتی رسمی علیه هاشمی شاهرودی به دادستان آلمان ارائه شده است، که او را به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم کرده و از برلین خواسته است که از خروج این روحانی و سیاستمدار ایرانی از آلمان، جلوگیری کنند.

حکم احتمالی بازداشت برای هاشمی شاهرودی، می‌بایست ازسوی دادگاه قانون اساسی آلمان صادر شود.

محمود هاشمی شاهرودی که زاده‌ی سال ۱۳۲۷در شهر نجف عراق است، به‌مدت یک‌دهه رئیس قوه‌ی قضائیه بود و درحال حاضر هم عضو شورای نگهبان و مجلس خبرگان و همچنین، رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام جمهوری اسلامی ایران است. در سال‌های اخیر، بارها تحلیل‌گران از او به‌عنوان یکی از جانشینان احتمالی رهبر جمهوری اسلامی ایران، یاد کرده‌اند.

حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت جمهوری اسلامی ایران در کلینیک دکتر سمیعی در هانوفر آلمان، خشم بعضی از ایرانیان را برانگیخته بود. آن‌ها معتقدند که مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران، باید از همان سیستم درمانی استفاده کنند که در دسترس مردم عادی است. در تجمعاتی اعتراضی مقابل کلینیک محل بستری‌شدن هاشمی شاهرودی نیز، معترضان خواستار دستگیری و محاکمه‌ی او در آلمان شده بودند.

تعدادی از نهاد‌ها و سازمان‌های غیردولتی حقوق بشر ایران نیز بیستم دی‌ماه، با صدور بیانیه‌ای جمعی، ضمن ارائه‌ی شواهدی معتبر و مستند علیه محمود هاشمی شاهرودی،‌ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران، خواستار محاکمه و مجازات او در چارچوب قوانین بین‌المللی حقوق بشر، ازسوی دولت آلمان شدند.

پرویز داوودی، یکی از مسؤولان دفتر هاشمی شاهرودی، روز دوشنبه گفته بود: «شاهرودی با سفر به آلمان مخالف بود و تنها پس‌از اصرار پزشکان بر فوریت پزشکی این سفر، به این کار رضایت داد».

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More