شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک تایمز: ایران اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت یک بمب اتم دارد 

 

گزارش جدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد، ایران اورانیوم غنی‌سازی شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای را در اختیار دارد. در عین حال جمهوری اسلامی برای ساخت کلاهک هسته‌ای به ماه‌ها و یا سال‌ها زمان نیاز دارد. 

 به گزارش نیویورک تایمز، شواهد موجود نشان می‌دهد اقدام‌های اخیر ایران بیش از آنکه با هدف تولید بمب هسته‌ای باشد، به‌دنبال تحت فشار قراردادن اروپا و دولت رییس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ است. 

آژانس در گزارش روز سه شنبه خود که با لحن انتقادآمیز بی‌سابقه‌ای همراه بوده، توضیح داده است که ایران چگونه مانع دسترسی بازرسان به سه سایت هسته‌ای شده که شواهد فعالیت‌های هسته‌ای در گذشته در مورد آنها وجود دارد. 

رافائل گروسی، مدیر جدید آژانس، در گزارش جدید از ایران خواسته است تا در مورد مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده‌ آن «فورا و به طور کامل با آژانس همکاری» کند. 

طبق این گزارش، مقامات ایرانی در پاسخ عنوان کرده اند که این کشور از اتهامات مربوط به گذشته مبرا شده است و «هیچ اتهامی را در ارتباط با فعالیت ‌های گذشته نمی‌پذیرد و خود را موظف به پاسخگویی به چنین اتهاماتی نمی داند». 

به گزارش نیویورک تایمز، مقامات ایرانی به مقامات آژانس اجازه داده‌اند این موارد تخلف را به ثبت برسانند تا این پیام را برسانند که تهران در حال فشار متقابل به دولت رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، است. 

گروسی می گوید: «وضعیت کنونی متناقض است. ما در حال تایید کم شدن سطح رعایت مفاد موافقتنامه‌ای هستیم، که در اصل باید رعایت آن را تایید می‌کردیم.» 

در سال ۲۰۱۶، ایران ۹۷ درصد ذخیره سوخت اورانیوم خود را که برای ساخت ۱۴ بمب هسته‌ای کافی بود، به بیرون کشور ارسال کرد و  تا سال ۲۰۱۹، تهران خود را به حفظ ذخیره اورانیوم زیر ۳۰۰ کیلوگرم مکلف کرده بود. 

پس از آنکه ترامپ در سال ۲۰۱۹، آمریکا را به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج کرد، ذخیره اورانیوم ایران رو به افزایش گذاشت. در گزارش جدید آژانس عنوان شده که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران بیش از هزار کیلوگرم است که با این میزان می توان یک بمب اتم ساخت. 

آژانس ذخیره سوخت کشورها را اندازه می گیرد، اما هیچ پیش بینی در مورد زمان دسترسی کشور مذکور به سلاح اتمی انجام نمی دهد. 

برداشت کارشناسان و نهادهای اطلاعاتی از گزارش سه شنبه آژانس مشخص است؛ «در پی خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، راه ساخت بمب برای ایران باز شده است و این کشور به آرامی در حال افزایش ذخیره سوخت اورانیوم خود است.» 

 تاسیسات هسته‌ای مورد مناقشه آژانس، همان تاسیساتی هستند که اسرائیل در سال ۲۰۱۸ پس از سرقت مدارک هسته‌ای ایران به جهان معرفی کرد. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More