شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک‌تایمز: در جریان اعتراضات سراسری، ظرف ۳ روز ۱۳۰ نفر در ماهشهر کشته شدند

 

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی اعتراض‌های اخیر ایران را «بدترین ناآرامی‌های» ۴۰ سال گذشته در ایران توصیف کرد. به نوشته این روزنامه، دست‌کم ۱۸۰ تن در جریان این اعتراض‌ها که در ده‌ها شهر ایران گزارش شده، کشته شده‌اند.

نیویورک‌تایمز در گزارشی که روز یک‌شنبه دهم آذرماه منتشر شد به‌طور مشخص به رخدادها و سرکوب‌های گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در شهر ماهشهر، استان خوزستان، اشاره داشته و با شش تن از ساکنان محلی در ماهشهر، گفت‌وگو کرده است. 

نیویورک‌تایمز به نقل از منابع محلی خود در ماهشهر نوشته است که معترضان به مدت سه روز کنترل اکثر نقاط شهر و مناطق اطراف آن را در اختیار داشته‌اند. به گفته منابع این روزنامه تا پیش از اعزام نیروهای سپاه پاسداران، در روز دوشنبه، نیروهای امنیتی و انتظامی حاضر در محل، در سرکوب معترضان و کنترل شهر ناتوان بودند.

 

 

منابع محلی به روزنامه‌ نیویورک‌تایمز گفته‌اند که پس از ورود نیروهای سپاه پاسداران به ماهشهر، این نیروها بدون هیچ هشدار قبلی در شهرک چمران به روی گروهی از معترضان که خیابان را بسته بودند، آتش گشودند و چندین نفر را در محل کشتند.

به نوشته این روزنامه، پس از تیراندازی نیروهای سپاه پاسدران در شهرک چمران، گروه دیگری از معترضان به‌ سوی نیزاری در نزدیکی منطقه می‌روند و یکی از معترضان که مسلح بود و ظاهرا با سلاح کلاشینکف، به عقب شلیک می‌کرد. در پی این حادثه، نیروهای سپاه پاسداران معترضان را محاصره می‌کنند و با مسلسل به سوی آن‌ها آتش می‌گشایند که حدود ۱۰۰ تن کشته می‌شوند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از یک گزارشگر محلی نوشت ۱۳۰ تن در ماهشهر، ظرف سه روز، در جریان اعتراضات سراسری اخیر، کشته شدند.

دولت ایران هنوز هیچ آمار رسمی و دقیقی از شمار قربانیان اعتراض‌های اخیر منتشر نکرده است. با این حال، بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، در یک گزارش آماری که در اختیار برخی مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفته، تعداد کشته‌شدگان در جریان اعتراض‌های سراسری اخیر را ۲۱۲ نفر اعلام کرده‌اند.

گروه‌های مختلف حقوق بشر در خارج از کشور، نیز به استناد منابع داخلی خود ،از کشته شدن صدها تن، به طور مشخص در استان‌های خوزستان،کردستان و تهران خبر می‌دهند.سایت خبری کلمه، نیز  روز پنج‌شنبه هفتم آذرماه به نقل از یک «منبع آگاه» از کشته شدن دست‌کم ۳۶۶ تن در جریان اعتراض‌های اخیر، در ایران خبر داد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More