شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک‌تایمز: ایران و عربستان سعودی در مسیر تنش‌زدایی

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت ایران و عربستان سعودی اخیرا گام‌هایی به سوی مذاکرات غیرمستقیم در راستای کاهش تنش در منطقه خاورمیانه و پیشگیری از وقوع جنگ برداشته‌اند.

این روزنامه به نقل از مقام‌های رسمی از چند کشور درگیر این موضوع نوشت در هفته‌های اخیر، برخی مقام‌های عراقی و پاکستانی گفتند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از سران این دو کشور خواسته با همتاهای خود در ایران درباره رفع تنش صحبت کنند.

به نوشته این روزنامه، مقام‌های جمهوری اسلامی در دیدارهای خصوصی و همچنین علنی از گفتگو با عربستان سعودی استقبال کرده‌اند. 

نیویورک تایمز نوشت روز جمعه بیانیه‌ای از طرف دولت عربستان سعودی دریافت کرده که در آن درخواست از عراق و پاکستان برای میانجیگری در مناقشات بین ایران و عربستان تایید شده است. با این حال، این بیانیه توضیح داد بن سلمان آغازگر این اقدام نبوده است.

در این بیانیه آمده است: «تلاش‌ها به منظور تنش‌زدایی باید از سوی طرفی آغاز شود که خود تنش‌زایی را شروع کرد و حمله صورت داد، نه از سوی حکومت پادشاهی.»

اشاره این بیانیه به حملات ماه پیش به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است که به ایران نسبت داده شده است. ایران هرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

نیویورک تایمز نوشت «خودداری» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از اقدام تلافی‌جویانه علیه ایران در پی حمله به تاسیسات نفتی، «عربستان سعودی را بر آن داشت که خود در پی راه‌حلی برای این مناقشه باشد.»

به نوشته این روزنامه، «این راه‌حل به نوبه خود تلاش‌ آقای ترامپ را برای ایجاد اتحاد بین کشورهای عربی علیه ایران مختل می‌کند.» 

نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام ارشد پاکستانی نوشت بن سلمان هنگام سفر اخیر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، به ریاض او گفته بود: «من می‌خواهم جلوی جنگ را بگیرم.»

عادل عبدل‌المهدی، نخست‌وزیر عراق، نیز چند روز پس از دیدار عمران خان به عربستان سعودی سفر کرد.

به گفته یک مقام ارشد عراقی، بن سلمان از نخست‌وزیر عراق خواسته بود در موضوع مناقشه بین ایران و عربستان سعودی وساطت کند.

از طرفی، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نیز در گفتگویی با تلویزیون الجزیره، گفت ایران آماده گفتگو با عربستان سعودی برای حل مشکلات سیاسی و امنیتی منطقه است.

ایران و عربستان سعودی در قبال درگیری‌های جاری در منطقه خاورمیانه، از جمله جنگ در یمن و سوریه، مواضع متضادی دارند. از طرفی دولت عربستان سعودی از موافقان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More