شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک‌تایمز: آمریکا چند هواپیمای جنگنده را جایگزین ناو هواپیمابر نیمیتز در خلیج فارس کرد

 

نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات پنتاگون گزارش داد ارتش آمریکا پس از خارج کردن ناو هواپیمابر نیمیتز از خلیج‌ فارس، چندین هواپیمای جنگنده را به عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس فرستاده‌ تا خلاء حضور این ناو در منطقه جبران شود.

در پی خارج شدن ناو هواپیمابر نیمیتز آمریکا از خلیج فارس، نیویورک‌تایمز روز جمعه به نقل از مقامات پنتاگون گزارش داد کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، دستور خروج نیمیتز از خلیج فارس را به عنوان نشانه‌ای به ایران برای «کاهش تنش» با این کشور صادر کرده است.

به گفته این مقامات، ارزیابی میلر این است که خروج نیمیتز باعث می‌شود مقامات تندرو در ایران که حضور این ناو را در خلیج فارس اقدامی تحریک‌آمیز دانسته و به تهدید نیروهای آمریکایی می‌پردازند، بهانه کمتری داشته باشند.     

به گزارش نیویورک‌تایمز، گزارش‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نشان می‌دهند که احتمال دارد جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش برای انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، در حال آماده شدن برای انجام یک حمله طی شنبه یا یکشنبه باشند.

دستور میلر در حالی صادر شده که پیش از آن کنت مکنزی، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، تقاضا کرده بود در شرایط کنونی حضور این ناو در خاورمیانه تمدید شود.

به گزارش نیویورک‌تایمز، هنوز مشخص نیست که ترامپ از دستور میلر با خبر بوده یا نه.

مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر بارها به جمهوری اسلامی در مورد پیامدهای هرگونه حمله علیه نیروهای آمریکایی هشدار داده بودند. علاوه بر حضور نیمیتز در خلیج فارس، در روزهای اخیر نیروی هوایی آمریکا سه بمب‌افکن بی-۵۲ را تا  حدود ۱۰۰ کیلومتری مرزهای ساحلی ایران به گشت‌زنی فرستادند.

نیروی هوایی آمریکا همچنین برای اولین بار در یک دهه اخیر یک زیردریایی با قابلیت حمل موشک‌های تام هاک را به خلیج فارس فرستاد؛ این در حالی است که آمریکا عمدتا مکان حضور زیردریایی‌های خود را اعلام نمی‌کند.

روز پنجشنبه نیز نیویورک‌تایمز به نقل از تحلیلگران اطلاعات و امنیت آمریکا گزارش داد که ایران سطح آماده‌باش پدافندهای هوایی، نیروهای دریایی و سایر واحدهای امنیتی خود را افزایش داده است.

براساس این گزارش، اگرچه مشاوران دونالد ترامپ ماه گذشته او را از انجام حمله پیشگیرانه علیه ایران و نیروهای نیابتی‌اش در عراق منصرف کرده بودند، مقامات پنتاگون می‌گویند نمی‌دانند در صورت صدور چنین دستوری آیا ایران و نیروهای نیابتی‌اش در حال آماده کردن خود برای حمله متقابل هستند یا نه.

هم‌زمان با ادامه تنش‌ها میان آمریکا و جمهوری اسلامی، رادیو و تلویزیون سراسری اسرائیل نیز روز جمعه گزارش داد نیروهای ارتش این کشور، هفته گذشته برای بررسی احتمال حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و یمن به اسرائیل، از جمله حمله‌های موشکی و پهپادی، جلساتی را برای آماده‌سازی خود برگزار کردند.

هفته گذشته، هیدای زیلبرمن، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفته بود اسرائیل اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در عراق و یمن در حال ساخت پهپاد و موشک‌های هوشمند است و این سلاح‌ها قابلیت حمله به اسرائیل را دارند.

زیلبرمن با اشاره به این‌که اسرائیل تمامی تحرکات ایران را تحت نظر دارد، گفت زیردریایی‌های اسرائیلی به «همه‌جا» می‌روند.

اظهارات سخنگوی ارتش اسرائیل پس از انتشار گزارش‌هایی صورت گرفت که از عبور یک زیردریایی اسرائیل از کانال سوئز با هدف قدرت‌نمایی به ایران خبر دادند.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More