شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورکر: ظریف به ملاقات با ترامپ دعوت شد؛ ایران اجازه نداد

مجله آمریکایی نیویورکر در گزارشی نوشت از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، طی سفر ماه پیش خود به نیویورک، دعوت شده بود تا با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در دفتر ریاست‌جمهوری دیدار کند که با مخالفت مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شد.

این مجله روز جمعه ۱۱ مردادماه در گزارشی نوشت: «ماه گذشته، در بحبوحه تشدید تنش بین واشنگتن و تهران، در اقدامی غیرمنتظره از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دعوت شد تا در دفتر بیضی با رییس‌جمهوری دونالد ترامپ ملاقات کند.»

نیویورکر به نقل از منابع ایرانی و آمریکایی و یک دیپلمات مطلع اضافه کرد این دیدار برای تاریخ ۱۵ ماه ژوئیه برنامه‌ریزی و از سوی سناتور جمهوری‌خواه راند پل هماهنگ شده بود.    

این مجله نوشت پل «با کسب اجازه» از ترامپ چند هفته مشغول هماهنگی این موضوع با کاخ سفید و وزارت خارجه بود.

نیویورکر افزود: «یک واسطه به نمایندگی از پل، سه هفته پیش از سفر ظریف به نیویورک برای شرکت در جلسات سازمان ملل با طرف‌های ایرانی تماس گرفته بود. پل روز ۱۴ ژوئیه، یعنی یک روز پیش از سفر به نیویورک، با رییس‌جمهوری در زمین گلف در استرلینگ واقع در ایالت ویرجینیا صحبت کرده بود.»

به نوشته این مجله، پل و مشاور ارشدش روز ۱۵ ژوئیه با ظریف در محل نمایندگی ایران در سازمان ملل دیدار کردند.   

نیویورکر می‌نویسد آن‌ها درباره مسائل مختلفی از جمله توافق هسته‌ای برجام و تنش‌های جاری در منطقه خلیج فارس با هم گفت‌وگو کردند. 

به نوشته نیویورکر: «پل پیشنهاد کرد که ظریف نظراتش را مستقیما با ترامپ در میان بگذارد. پل گفته بود که رییس‌جمهوری به او این اختیار را داده که از ظریف برای ملاقات در دفتر بیضی دعوت به عمل آورد.»

این مجله می‌افزاید: «ظریف به پل گفت که تصمیم‌گیری در مورد ملاقات با ترامپ در دفتر بیضی در اختیار او نیست و باید موضوع را با تهران در میان بگذارد. ظریف از اینکه هرگونه گفت‌وگویی صرفا به یک عکس ختم شده و محتوایی در بر نداشته باشد ابراز نگرانی کرده بود.»

نیویورکر گزارش کرده است که ظریف موضوع را با مقام‌های جمهوری اسلامی در میان گذاشت که با مخالفت آن‌ها روبه‌رو شد.

از زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و برقراری تحریم‌های لغوشده علیه ایران، تنش‌ها بین دو کشور شدت گرفته است. 

ترامپ و اعضای دولتش بارها از ایران برای گفت‌وگوی مستقیم و بدون پیش‌شرط دعوت کرده‌اند، اما مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی انجام هرگونه مذاکره را مشروط به لغو تحریم‌ها دانسته‌اند. دعوت از ظریف برای دیدار با ترامپ در حالی افشا می‌شود که دو هفته بعد از آن، وزارت خزانه‌داری آمریکا ظریف را تحریم کرد. 

به نوشته نیویورکر، ظریف در طول یک ساعت گفت‌وگو با پل، راهکارهایی را برای پایان دادن به بن‌بست بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران و رفع نگرانی‌های ترامپ ارائه کرد.

ظریف پیشنهاد کرده بود فتوای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر حرمت تسلیحات هسته‌ای و همچنین پایبندی ایران به پروتکل الحاقی پیمان منع اشاعه هسته‌ای با هدف بازدیدهای سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران به شکل قانون در مجلس ایران تصویب شود.  

نیویورکر نوشت: «ظریف پیشنهاد کرد اگر ترامپ مطالبات بیشتری داشته باشد او پیشنهادات بیشتری ارائه خواهد کرد.»

به نوشته نیویورکر، قانونی شدن پروتکل الحاقی می‌تواند به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های آمریکا و متحدانش درباره دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای در چارچوب «بند انقضای» برجام در سال ۲۰۲۵ پایان دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More