شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیروی دریایی آمریکا: چیزی جز تغییر حکومت، لحن رهبران ایران را تغییر نمی‌دهد

 

توماس مادلی، وزیر موقت نیروی دریایی آمریکا، برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در دریای عمان و شمال اقیانوس هند را اقدامی «تحریک‌آمیز» از سوی ایران خواند و گفت: «هیچ چیزی به نظر من، به جز تغییر حکومت در آنجا [ایران] موجب نخواهد شد که لحن رهبران [این کشور] تغییر کند و اقدام‌هایی را که تاکنون انجام می‌داده‌اند، متوقف کنند.»

مادلی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، ادامه داد: «من فکر می‌کنم که آنان [مقام‌های جمهوری اسلامی ایران] به اقدام‌های تحریک‌آمیز خود در آنجا ادامه دهند... و فکر می‌کنم که آنان منتظر هر فرصتی برای انجام آن هستند.»

او همچنین گفت که واکنش‌های آمریکا به اقدامات ایران می‌تواند توجه پنتاگون را از اولویت‌هایش مثل مقابله با چین منحرف کند.

او با بیان این که «واکنش ما، اعزام ناو هواپیمابر به منطقه برای ده ماه بوده است»، تاکید کرد که هرچه این ناو بیشتر در منطقه نگه داشته شود، از آمادگی آمریکا کاسته می‌شود.

در ماه مه گذشته، آمریکا علاوه بر یک ناو هواپیمابر، ۱۴ هزار نیروی نظامی دیگر به منطقه خلیج فارس، برای مقابله با تهدیدات ایران اعزام کرد.

برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران با روسیه و چین در دریای عمان در حالی است که در ماه‌های اخیر تنش میان ایران و آمریکا در این منطقه به ویژه تنگه هرمز افزایش یافت.

وزیر موقت نیروی دریایی آمریکا تاکید کرد که با وجود آرامش نسبی که اکنون برقرار شده، ایران ممکن است به «اقدامات تحریک‌آمیز خود» ادامه دهد.

همچنین وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این رزمایش اعلام کرد که ایران برای پیوستن به چنین رزمایش‌هایی باید «دوبار فکر کند» زیرا این رزمایش ها «موضوع نگرانی همه کشورهایی است که در حفاظت از آزادی دریانوردی در منطقه، منافع خود را دارند.»

این در حالی است که الکساندر ماشینفسکی، فرمانده ناوگروه روسیه در این رزمایش، گفته که «این همکاری مشترک سه کشور نشان‌دهنده این است که امنیت در این منطقه برقرار است.»

پیشتر وزارت خارجه چین اعلام کرده بود که این رزمایش نظامی حاکی از یک «همکاری نظامی عادی» و با هدف «مبارزه با تروریسم و دزدی دریایی» است.

با این حال، غلامرضا طحانی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در اولین روز برگزاری این رزمایش گفت که «پیامد آن این است که جمهوری اسلامی قابل منزوی شدن نیست».

رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین از روز جمعه به مدت ۴ روز در آب‌های دریای عمان و شمال اقیانوس هند آغاز شد و ابوالفضل شکارچی سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران، هدف از برگزاری آن را «تبادل تجربه نظامی و مقابله با تروریزم و همچنین دزدی دریایی» اعلام کرد.

جاناتان آیال از مدیران انستیتوی سلطنتی نیروهای متحد نظامی در بریتانیا به روزنامه فایننشنال تایمز گفت: «این یک رزمایش کاملا به دقت برنامه ریزی شده است که در آن هر سه کشور شرکت کننده برنده‌اند: ایران می تواند ادعا کند که یک قدرت منطقه ای است، روسیه نقش خود به عنوان یک بازیگر کلیدی در خاورمیانه را به نمایش می گذارد و چین می تواند قدرت دریایی جهانی خود را به رخ بکشد.»

ماه گذشته نیز رزمایش مشترک دریایی با شرکت آمریکا، بحرین و عربستان سعودی و امارات متحده عربی به منظور «حفاظت از صدور نفت از منطقه» در آب‌های خلیج فارس برگزار شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More