شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیروی انتظامی:عامل قتل فعال مدنی مهابادی در «مرز» بازداشت شد

ساعاتی پس از آنکه اسماعیل بوکانی، فعال مدنی، به ضرب گلوله در مغازه کتابفروشی خود در مهاباد کشته شد، فرمانده نیروی انتظامی این شهر از بازداشت عامل قتل وی در «یکی از مرزهای کشور» خبر داد و گفت که این قتل «به دلیل اختلاف شخصی» انجام شده و ضارب برای تحقیقات بیشتر در حال انتقال به مهاباد است.

رضا ظهیرنژاد، فرمانده نیروی انتظامی مهاباد، گفت: «در پی گزارش وقوع قتل این جوان مهابادی مراتب به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت و پس از بررسی صحنه، مشخص شد که ضارب پس از اقدام به قتل فرد، متواری شده است. در بررسی‌های اولیه مشخص شد که فردی در اثر مشاجره لفظی و اختلافات قبلی با مقتول درگیر شده است که در نهایت ضارب با استفاده از یک قبضه کلت کمری اقدام به قتل کرده است.»

فرمانده نیروی انتظامی مهاباد هویت فردی را که به عنوان عامل قتل «اسماعیل بوکانی» بازداشت شده اعلام نکرد اما گفت که این متهم «در خارج از کشور سکونت داشت» و چون «احتمال خروج وی از طریق مرزهای کشور» وجود داشت «با اتخاذ تدابیر امنیتی و طرح مهار در سطح شهرستان مهاباد و استان ، فرد متهم به قتل در کمتر از سه ساعت در یکی از نقاط مرزی کشور دستگیر شد.»

ظهیرنژاد گفت که «متهم برای ادامه رسیدگی و تشکیل پرونده در اختیار مراجع قضائی قرار گرفته است که اخبار تکمیلی متعاقبا» اعلام خواهد شد.

اسماعیل بوکانی، فعال مدنی و صاحب کتابفروشی پژوهش در مهاباد که ظهر دوشنبه با شلیک گلوله کلت در کتابفروشی خود کشته شد از جمله فعالان مدنی است که پیشتر چند بار به دلیل فعالیت‌هایش بازداشت شده بود.

او همچنین در سال۱۳۹۶ از سوی دادگاه انقلاب مهاباد بە اتهام «همکاری با یکی از احزاب کرد» بە تحمل «یک سال و یک روز حبس تعزیری» محکوم شد و در ۱۳ آبان همان سال برای تحمل دوره محکومیت به زندان مهاباد منتقل شد.

اسماعیل بوکانی پس از پیگیری‌های وکیلش پس از «تقلیل حکم و احتساب زمان بازداشت موقت» با پایان دوره محکومیت خود در دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۶ از زندان مهاباد آزاد شد و تا ظهر دوشنبه که به ضرب گلوله کلت کشته شد  به اداره کتافروشی خود به نام «پژوهش» واقع در خیابان صلاح الدین ایوبی غربی مهاباد  مشغول بود.

«روناک آقایی» مادر اسماعیل بوکانی نیز از فعالان مدنی است که پس از شرکت در جشن خیابانی سوم مهر ماه ۱۳۹۷ به مناسبت «رفراندوم استقلال کردستان عراق» در مهاباد بازداشت شد. روناک آقایی پس از آزادی موقت با وثیقه دویست میلیون تومانی، از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به شش ماه زندان محکوم و چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ به زندان مهاباد منتقل و پس پایان دوره محکومیت آزاد شد.

رضا ظهیرنژاد، فرمانده نیروی انتظامی مهاباد، عصر دوشنبه طی مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که قتل «اسماعیل بوکانی» به دلایل شخصی و «مشاجره لفظی و اختلافات قبلی» رخ داده است. جرئیات بیشتر درباره  در این باره تاکنون از سوی نیروی انتظامی و مقام‌های قضائی اعلام نشده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More