شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیروهای مسلح: فرد دخیل در کشتن فخری‌زاده اعتیاد داشت، سال ۹۳ اخراج شد

ستاد کل نیروهای مسلح ایران در واکنش به اظهارات وزیر اطلاعات درباره نقش یکی از نیروهای نظامی در عملیات کشتن محسن فخری‌زاده،‌ چهره نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی، اعلام کرد این فرد «اعتیاد» داشته و از نیروهای نظامی اخراج شده بود.

این ستاد روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد فرد مورد ادعای وزیر اطلاعات در سال ۱۳۹۳ «در حال آموزش» بوده و در همان سال به دلیل «مشکلات اخلاقی و اعتیاد» اخراج شده بود.

بر همین اساس، ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرده که «جرم امنیتی» این فرد هم مانند سایر افراد جامعه «در حیطه ماموریت و مسئولیت وزارت اطلاعات» قرار داشته است.

همچنین در ادامه، عضویت این فرد در نیروهای مسلح غیر قطعی و غیررسمی عنوان شده است.

این نهاد نظامی جمهوری اسلامی هیچ نامی از این فرد نبرده و اضافه کرده او پس از اخراج در سال ۹۳ با نیروهای مسلح «به طور کامل قطع ارتباط» کرده و هویت نظامی نداشته است.

محمود علوی،‌ وزیر اطلاعات، اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به انتقادها از ضعف اطلاعاتی در کشف و متوقف کردن برنامه قتل محسن فخری‌زاده گفته بود فردی که «تدارک» برنامه کشتن او را فراهم کرد از اعضای نیروهای مسلح بوده و وزارت اطلاعات نمی‌توانسته در این حوزه کار اطلاعاتی انجام دهد.

علوی در پاسخ به منتقدان «خودی» وزارت اطلاعات اضافه کرد: «بعد از اینکه ما اطلاعاتمان را اعلام کردیم که دو ماه قبل به آن‌ها گفته بودیم که دشمنان در این منطقه کار اطلاعاتی انجام دادند و می‌خواهند عملیات انجام دهند، ساکت شدند.»

با این حال، علوی پس از برخی انتقادهای رسانه‌های حکومت و سپاه پاسداران به سخنانش در اظهاراتی دیگر اعلام کرد این فرد قبل از اجرای عملیات از کشور خارج شد و تحت تعقیب است.

اکنون ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌اش به وزیر اطلاعات گفته که انتظار داشته او در اظهارات رسانه‌ای خود «دقت بیشتری» کند.

محسن فخری‌زاده از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران بود که ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را بر عهده داشت. از او به عنوان یکی از برجسته و پرنفوذترین چهره‌های برنامه هسته‌ای ایران نام برده می‌شد که نامش در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته بود.

کشتن او طی عملیات روز هفتم آذرماه در دماوند در حالی صورت گرفت که مقام‌های تهران آن را به اسرائیل نسبت داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More