شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی از وضعیت سیامک نمازی در زندان

 

 فعالان سیاسی و اجتماعی در کشورهای مختلف خواستار آزادی سیامک نمازی، شهروند ایرانی تبار آمریکا شدند که چهارمین تولد خود را در زندان جمهوری اسلامی ایران گذراند.

 صفحه فیسبوک «سیامک و باقر نمازی را آزاد کنید» در پستی نوشت: «این برای ما به شدت ناراحت‌کننده است که پست دیگری درباره سال دیگری از زندانی شدن ناعادلانه سیامک بگذرایم. نه تنها این سومین سال او در زندان است، بلکه چهارمین تولدی است که سیامک به دور از خانواده گذرانده است. دعای ما هر روز همراه خانواده نمازی است، خصوصا امروز.»

سوزان ملونی، کارشناس ارشد مطالعات ایران در موسسه بروکینگز نیز در توییتر خود نوشت: «تا روزی که افرادی مثل سیامک نمازی ناعادلانه در زندانند، هر امیدی برای آینده ایران داشته باشید به ثمر نخواهد رسید. تنها گناه او باور به وعده ایران و اعتماد به رهبران آن برای داشتن همین باور است.»

کریم سجادپور، کارشناس موقوفه کارنگی برای صلح بین‌الملل نیر روز گذشته در حساب توییتر خود نوشت: «فردا، دوست من سیامک نمازی، یک شهروند آمریکا، تولد ۴۷ سالگی و سومین سالی را در گروگان زندان اوین ایران می‌گذراند. او امیدوار بود که تشکیل خانواده بدهد و نقشی مثبت در توسعه ایران داشته باشد. اما حالا به جای یک سرباز سیاسی از او استفاده می‌شود که در معرض شکنجه جسمی و روحی است.»

سیامک نمازی در تیر ماه ۱۳۹۴ از امارات متحده عربی برای دیدار خانواده اش به ایران سفر کرد. او پس از ممنوع‌الخروج شدن و بازجویی‌های متعدد در اواسط مهر ماه همان سال بازداشت شد. اتهام او ارتباط و همکاری با دولت‌های متخاصم عنوان شد.

پس از دستگیری سیامک ، پدرش باقر نمازی برای پیگیری وضعیت او به ایران رفت و در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ این مرد ۸۱ ساله هم زندانی شد. این پدر و پسر به ده سال حبس محکوم شده‌اند. سیامک علاوه بر حبس به پرداخت مبلغی بیش از ۱۷۰ هزار دلار نیز محکوم شده است.

سیامک نمازی پیش از بازداشت یکی از مدیران شرکت نفتی «کرسنت» در امارات بود و سابقه همکاری علمی و حرفه‌ای با مرکز مطالعاتی وودرو ویلسون و بنیاد ملی برای دموکراسی را داشت.

یک ماه قبل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هدر نوئرت، ایران را به خاطر زندانی کردن شهروندان دو ملیتی مورد انتقاد قرار داده و نوشت که ایران «بدترین دزد شهروندان آمریکایی» است.  

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More