شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی از موج تازه تهدیدها درباره برخورد با زنان در مورد حجاب

 

هم‌زمان با تاکید حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، بر ضرورت ارسال پیامک‌های «کشف حجاب» به صاحبان خودروها، درخواست دو امام جمعه مبنی بر «ناامن شدن» فضا برای زنانی که به گفته آنها کشف حجاب می‌کنند، نگرانی‌هایی را درباره به خطر افتادن امنیت زنان به همراه داشته است.

رحیمی روز شنبه ۱۲ مهرماه دلیل ارسال اشتباهی پیامک‌های «کشف حجاب» به صاحبان خودروها را خطای انسانی از جمله اشتباه در نوشتن پلاک خودرو و تایپ ذکر کرد و گفت که این خطاها به زیر «یک درصد» رسیده است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران افزود: «ما نمی‌توانیم به خاطر تعداد کمی اشتباه، کار را تعطیل کنیم.»

او همچنین گفت در بررسی‌ها، اظهارات خود مراجعه‌کنندگان «ملاک رسیدگی» قرار می‌گیرد و «اگر فردی که به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه می‌کند گله یا سوالی دارد، ما مبنا را بر صحت گفتار مراجعه‌کننده گذاشته‌ایم».

خبرگزاری ایرنا روز ۲۹ شهریور در گزارشی به نقل از «یک منبع آگاه در نیروی انتظامی» دلیل ارسال انبوه پیامک‌های «کشف حجاب» را خراب بودن سامانه ارسال پیامک و ارسال یک‌جای همه پیامک‌ها عنوان کرده بود.

 

 

این «منبع آگاه» گفته بود که سامانه ارسال پیامک کشف حجاب حدود دو هفته با مشکل مواجه بود اما به‌تازگی این اشکال رفع شده است.

شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی، از جمله چهره‌های هنری و مذهبی شامل مردان و زنان، نیز پیش از این در توییتر نوشته بودند که پلیس امنیت اخلاقی برای آنها پیامک احضار و اخطار به دلیل «کشف حجاب» ارسال کرده است.

روزنامه شرق روز ۱۰ مهر در گزارشی مصاحبه برخی از افراد را منتشر کرده بود که گفته‌اند به دلیل کرونا در شهرهای دیگرند، اما این پیامک را دریافت کرده‌اند.

در پیامک‌های «کشف حجاب» از صاحبان خودروها خواسته می‌شود که در مدت ۷۲ ساعت به پلیس امنیت مراجعه کرده و در آنجا باید تعهد بدهند در خودروی‌ خود حجاب مورد تایید حکومت را رعایت خواهند کرد.

 

درخواست امامان جمعه برای برخورد با زنان

این سخنان در حالی عنوان شده که روز جمعه، امامان جمعه بجنورد و اصفهان خواهان «ناامن شدن» فضا برای افرادی شدند که «کشف حجاب» می‌کنند.

ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد، در خطبه‌های نماز جمعه، «بدحجابی» را «ویروس» خواند و افزود که نیروی انتظامی باید «زندگی بدحجابان را ناامن» کند. 

یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان، نیز روز جمعه گفته بود که باید «فضای جامعه» را برای افرادی که «کشف حجاب» می‌کنند، «ناامن»کرد.

اظهارات آنها در رسانه‌‌های اجتماعی بازتاب گسترده داشته و برخی درباره احتمال تکرار اتفاقاتی مانند اسیدپاشی به زنان در اصفهان هشدار داده‌اند.

مرضیه ابراهیمی، یکی از زنان قربانی اسید‌پاشی در اصفهان با اشاره به سخنان تازه امام‌جمعه این شهر در اینستاگرامش نوشت در سال ۹۳ در پی اسید‌پاشی‌ها، وحشت اصفهان را فراگرفته بود، «این داستان دوباره در حال تکرار است. من این روزها حالم خوب نیست. ما بچه مردیم.»

سهیلا جورکش، قربانی دیگر اسیدپاشی هم در استوری اینستاگرامش نوشت: «اسیدپاشی‌های قبلی هنوز تمام نشده است.»

 

اولین‌بار ایسنای اصفهان ۲۴ مهر ۱۳۹۳ با انتشار گزارشی درباره اسیدپاشی چند موتورسوار در خیابان‌های این شهر روی زنان، موضوع اسیدپاشی سریالی علیه زنان در اصفهان را فاش کرد.

در همان روزها، رسانه‌ها گزارش دادند که این اسیدپاشی‌ها علیه زنان به‌خاطر رعایت نکردن حجاب اسلامی انجام شده و حتی سخنان طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان، نیز به عنوان مجوز این حملات مورد اشاره قرار گرفت.

 

 

با افشای این حملات، در روزهای پایانی مهر ۱۳۹۳، در اصفهان، تهران، مشهد و برخی دیگر از شهرها و تعدادی از دانشگاه‌ها تجمع اعتراضی برگزار شد و تعدادی از شهروندان و فعالان مدنی به‌دلیل شرکت در این اعتراضات بازداشت شدند.

در اصفهان نیز به‌جای عاملان اسیدپاشی‌ها، خبرنگارانی که در افشای آن نقش داشتند بازداشت شدند.

با گذشت شش سال از وقوع اسیدپاشی‌های سریالی علیه زنان در اصفهان، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه جمهوری اسلامی، تاکنون عامل یا عاملان این اسیدپاشی‌ها را معرفی و مجازات نکرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More