شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی از تأمین کالاهای اساسی در آستانه نوروز

در آستانه عید نوروز، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، اعلام کرد که «تمام کالاهای اساسی ایام عید تامین و بازار به طور کامل اشباع شده است.»

به گزارش ایرنا، رحمانی فضلی پس از پایان آخرین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در سال جاری در محل وزارت کشور به خبرنگاران گفت: «هیچ نگرانی در زمینه تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در این ایام وجود ندارد.»

 در حالی است که گزارش‌ها حاکی از گرانی بی‌سابقه و کاهش خرید مردم در آستانه نوروز است، وزیر کشور ایران مدعی شده که اطلاع‌رسانی در زمینه مسائل اقتصادی، اطلا‌ع‌رسانی به درستی انجام نمی‌شود.

او گفت برای تشکیل «نظام اطلاع‌رسانی و تبلیغات دقیق و درست»، کارگروهی ذیل کارگروه اقتصادی تشکیل شد تا در سال آینده در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی، سرمایه‌گذاری و تولید فعالیت کند.

طی سال‌ جاری قیمت بسیاری از کالای مصرفی چند برابر شد و نرخ تورم هم حدود چهل درصد اعلام شده است.

احمد همتی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند به خبرگزاری ایلنا، نسبت به گرانی گوشت، مرغ، میوه و عدم توان اقتصادی مردم برای تهیه آن‌ها هشدار داد و بر لزوم اتخاذ تدابیری از سوی مسئولان در این باره تأکید کرد.

بر اساس یک نظرسنجی‌ که به تازگی منتشر شده، بیش از ۸۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند میزان خرید آجیل و تنقلات آن‌ها برای سال ۹۸ نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

اخیرا برخی از رسانه‌های ایران عکسی از یک آگهی «پسته اجاره‌ای» برای «عکس سفره هفت سین» منتشر کرده‌اند.

بحران در زمینه کالاهای اساسی به جایی رسیده که جمال انصاری، معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به مدیران کل تعزیرات سراسر کشور، خواستار «برخورد قاطع و آنی با تخلفات در توزیع کالاهای اساسی از قبیل گوشت، مرغ و شکر» شده است.

روزنامه دولتی ایران در گزارشی آخرین قیمت محصولات پروتئینی در بازار را بررسی کرده و نوشته که قیمت گوشت ۱۰ هزار تومان و مرغ هم تا هزار تومان گران شده است.

دیگر گزارش‌های غیردولتی از افزایش بیشتر این قیمت خبر می‌دهند.

اما به غیر از کالاهای اساسی، خرید مردم در دیگر حوزه‌ها هم شدیدا کاهش داشته است.

به عنوان نمونه، حسین نصیری یکی از فعالان بازار چینی‌آلات درباره وضعیت این بازار به روزنامه دولتی ایران، گفته است: «فروش ما در مقایسه با سال گذشته کاهش حداقل ۵۰ درصدی داشته است.»

در این میان، بازار خودرو «یکه‌تاز گرانی‌ها» بود؛ به گونه‌ای که قیمت هر گونه پیش‌فروش خودروسازان بین ۳ تا ۵ میلیون تومان گران شد.

ماه گذشته، رسانه‌های ایران از افزایش قیمت خودرو «پراید ۱۱۱» به حدود ۴۷ میلیون تومان خبر دادند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More