شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نوبخت: با مشکل جدی در صادرات نفت مواجهیم

 

 

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران گفت در حوزه صادرات نفتی به شدت دچار مشکلیم و با آنچه در بودجه سال جاری پیش بینی شده بود، فاصله زیادی گرفته‌ایم.

نوبخت با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها از جمله صادرات نفت گفت در بودجه سال جاری پیش بینی صدور ۲میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت برای هر روز و ۴۷ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی شده بود، اما از آنجایی که در این حوزه «به شدت دچار مشکل هستیم» در حال حاضر «با آنچه در بودجه پیش بینی شده بود به شدت فاصله گرفته‌ایم.»

نوبخت تحریم‌های چندگانه هواپیمایی، کشتیرانی و بیمه‌ای وضع شده از سوی آمریکا را دلیل مشکلات موجود بر سر راه صادرات نفت خواند و گفت: «برای صادرات نفت مجبوریم که از کشتی استفاده کنیم، اما کشتیرانی ما نیز تحریم است. اگر کشتی نیز برای صادرات نفت پیدا کنیم باید کشتی را بیمه کنیم اما بیمه‌های ما نیز تحریم هستند.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه به مساله امکان انتقال ارز به داخل کشور را هم اشاره کرد و از صادرکنندگان و تولیدکنندگان  خواست که در کنار دولت باشند تا از «اوضاع سخت نامتعارفی که در تاریخ کشور بی سابقه بوده» به سلامت عبور شود.

معاون رئیس جمهوری ایران همچنین از نیاز به وارد کردن بخشی از مصارف ضروری از خارج از کشور سخن گفت و از بخش خصوصی خواست  تا با توجه مشکلات کنونی ارز خود را به چرخه اقتصادی ملی بیاورند.

نوبخت که در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ویژه جنوب استان کرمان در «منوجان» سخنرانی می‌کرد دلیل مشکلات کنونی کشور را نه «سوء مدیریت» بلکه «بی خردی و بی رحمی دشمن» دانست و تلاش‌های صورت گرفته از سال ۱۳۹۲ تا قبل از به قدرت رسیدن ترامپ به منظور رفع تحریم‌ها را موفق ارزیابی کرد و گفت مشکل این است که «امروز با پدیده شوم آمریکایی مواجه‌ایم و شاهدیم که ترامپ مشکلاتی برای کشور خود ایجاد کرده و دولت آمریکا تعطیل شده است.»

او از چالش‌های جدی بین‌المللی بر سر صادرات نفت نیز سخن گفت و با هرکه مذاکره می‌کنیم می بینیم که بلافاصله دشمن او را تهدید و از همکاری با ما منصرف می‌کند.

اشاره معاون رئیس جمهوری به شرکای اقتصادی ایران در اتحادیه اروپاست که به ‌رغم تلاش‌های تهران برای بهره‌مندی از راهکار مالی این اتحادیه برای ادامه فروش نفت و مبادلات تجاری خارجی، هنوز سازوکاری عملی برای آن اجرایی نشده است.

دقیقا از هشت ماه پیش و با خروج آمریکا از توافق برجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که مخالف سرسخت این توافق بود تمام تلاش خود را به کار بست تا تحریم‌های پیشین را بازگرداند؛ هدف، مجازات حکومت ایران بر سر حمایتش از «سازمان‌های تروریستی و گروه‌های مسلح» و همینطور برنامه هسته‌ای و موشکی عنوان شده است.

تحریم‌های چندجانبه در مجموع بخش انرژی، صادرات نفت، مبادلات ارزی، و حوزه مالی و بانکی را دربرمی‌گرفت. دور نخست تحریم‌های آمریکا ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ بازگشت و دور دوم هم قرار شد سه ماه بعد یعنی از ۱۳ آبان به تدریج بازگردانده شود. در این میان برخی شرکا و مشتریان نفت ایران چانه‌زنی‌ها برای مستثنی شدن از این تحریم‌ها و یا خریدن وقت بیشتر را آغاز کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More