شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نمکی تزریق واکسن چینی در امارات و ترکیه را «یک بازی» به اسم واکسیناسیون خواند

 

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، تزریق واکسن چینی کرونا در امارات متحده عربی و ترکیه را «یک بازی» به اسم واکسیناسیون توصیف کرد و گفت با واکسیناسیون همه مشکلات کرونا برطرف نمی‌شود.

او روز جمعه ۲۷ فروردین در کرمانشاه گفت که چین پیشنهاد کرده فاز سوم آزمایش بالینی واکسن تولید این کشور را در ایران «همچون سایر کشورها» انجام دهد اما «ما زیر بار نرفتیم».

به گفته نمکی، مقامات وزارت بهداشت برای آزمایش این واکسن در ایران خواستار تولید آن به عنوان یک «پروژه مشترک» شده‌اند.

او اضافه کرد: «ترکیه و امارات فاز سوم واکسن چینی را به اسم واکسیناسیون انجام دادند، اما ما وارد این بازی نشدیم.»

نمکی توضیح بیشتری در این باره نداد و گفت که ایران تولید واکسن داخلی را پی خواهد گرفت و «خیلی از مردم در نظرسنجی مشتاق این کار هستند».

او افزود: «پروژه واکسن داخلی روی غلتک افتاده و دارد در درخشان‌ترین شرایط قرار می‌گیرد.»

نمکی همچنین گفت: «ما هر شش ماه باید به مردم واکسن بزنیم، هم از بیرون از کشور خرید می‌کنیم هم به واکسن داخلی امید بسته‌ایم، ولی کشورهایی در آینده واکسن خواهند زد که خودشان زیرساخت داشته باشند.» 

 

 

یک روز پیش از این سخنان حسن روحانی، رییس جمهور ایران، گفته بود نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم و باید در اردیبهشت و خرداد که «بسیار حیاتی است، از واکسن وارداتی استفاده کنیم».

در همان روز کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو، خبر داد که قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن روسی اسپوتنیک نهایی شده و  از ابتدای خرداد وارد مرحله اجرایی می‌شود.

با این حال وزیر بهداشت گفت که ظرفیت تولید واکسن روسیه «محدود است» و این کشور تاکنون تنها ۴۲۰ هزار دوز از دو میلیون دوز توافق شده را به ایران تحویل داده است. 

او درباره واردات واکسن توسط بخش خصوصی اعلام کرد که «ماست فروش و سیمان فروش و پلاسکو فروش» می خواهند واکسن وارد کنند.

نمکی اضافه کرد: «من باج به کسی نمی دهم.در سازمان غذا و دارو بساط دلالان را جمع کردم و باند آن سازمان را پکاندم.»

وزیر بهداشت همچنین در واکنش به اعتراضات درباره تزریق نشدن واکسن در ایران گفت:«اینکه بعضی‌ها می‌گویند ما عقب هستیم، ما از چه چیزی عقب هستیم؟»

او در عین حال اعلام کرد که در ایران تاکنون تنها حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است.

نمکی همچنین گفت ویروس کرونا هنوز ابعاد ناشناخته‌ زیادی دارد و با واکسن همه مشکلات حل نمی‌شود.

این سخنان در حالی است که بسیاری از شهروندان و حتی برخی مقام‌های بهداشتی از تعلل دولت در خرید واکسن انتقاد کرده‌اند. کاربران در رسانه‌های اجتماعی هم نسبت به کارایی واکسن‌های تولید داخل هم تردید جدی ابراز کرده‌اند.

کیانوش جهانپور،مقام وزارت بهداشت، هفته گذشته در واکنش به انتقاد یک کاربر گفته بود: «شما نزن، اجباری نیست.» این توییت او با واکنش منفی گسترده مواجه شد. 

 

زالی: مراجعه مبتلایان به کرونا به مراکز درمانی بی‌سابقه است

پیش از سخنان نمکی، علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران، اعلام کرد که حجم مراجعه مبتلایان به کرونا به مراکز درمانی «بی‌سابقه بوده» و تست یک نفر از دو مراجعه‌کننده مثبت می‌‌شود.

به گفته زالی، شاخص شیوع و سرایت بیماری در تهران در اسفند هفت دهم بوده اما اینک به ۱/۶ رسیده است. 

او خبر داد که در فروردین بعد از گروه سنی ۶۰ سال به بالا، افراد ۴۰ تا ۵۰ سال بیشترین میزان بستری را داشته‌اند.

رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران همچنین گفت که باید برای تامین اکسیژن بیماران در روزهای آتی تدابیری اندیشیده شود.

به گفته زالی، ۱۹۰ هزار کارمند در تهران مشغول به کار هستند و برخی ادارات از دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره محدودیت‌ها «تمکین نکرده‌اند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More