شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نمایندگان مستعفی اصفهان از بی‌نتیجه ماندن مذاکره با دولت خبر دادند

 

یکی از نماینده‌های مستعفی استان اصفهان در مجلس گفت از آن‌جایی‌که مذاکرات نمایندگان با دولت روحانی به جایی نرسیده است، آن‌ها به‌دلیل عدم رعایت عدالت در تخصیص بودجه میان استان‌ها از سمت خود استعفا کرده‌اند.

حیدرعلی عابدی به ایلنا گفت وزارت نیرو مصوبه شورای‌عالی آب درباره زاینده‌رود را اجرا نمی‌کند و مذاکرات نمایندگان با دولت هم در این زمینه مثمرثمر نبوده است.

عابدی در ادامه اضافه کرد که دولت به نمایندگان وعده داده بود برای تامین آب استان اصفهان «رقم مناسبی» در بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی می‌شود، اما «با توجه به محدودیت‌هایی که در بودجه وجود دارد این اقدام صورت نگرفته است».

پیش از این، اردشیر نوریان، نماینده شهرکرد، خبر داده بود که نمایندگان سه استان چهار‌محال‌‌و‌بختیاری، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در حال تهیه نامه‌ای برای سران سه قوه و شورای‌عالی امنیت ملی درباره موضوع آب هستند.

نمایندگان مستعفی استان اصفهان روز یکشنبه ۲۵ آذر، هم از حضور در صحن علنی مجلس خودداری کردند. مساله‌ای که باعث شد علی لاریجانی، رییس مجلس، وعده دهد به مساله استعفای آن‌ها رسیدگی شود.

نمایندگان اصفهان روز یک‌شنبه به‌جای مجلس به دیدار یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان، رفتند. طباطبایی‌نژاد ضمن انتقاد از این‌که رییس مجلس درباره استعفای نمایندگان استان اصفهان جلسه‌ای با دولت برگزار نکرده است، گفت: «بخش زیادی از درآمدهای دولت وابسته به گردشگری و مالیات استان اصفهان است و اگر استان اصفهان آب نداشته باشد، بدون شک تبعات آن برای کل کشور است.»

نزدیک به دو هفته پیش و در اعتراض به حذف پروژه‌های آب‌رسانی استان از ردیف‌های بودجه سال آینده، ۱۸ نماینده استان اصفهان دسته‌جمعی استعفا کرده بودند. نامه استعفای این نمایندگان ۱۴ آذرماه به هیات‌رییسه مجلس فرستاده شده بود.

این نمایندگان در نامه استعفای خود نوشته بودند که با توجه به خودداری دولت از «گذاشتن اعتبار و ردیف مرتبط با تامین آب شرب (که در سال جاری تا مرز بحران جلو رفت» تصمیم‌ گرفته‌اند از این سمت کنار روند.

این اولین استعفای جمعیِ نمایندگان مجلس نیست. پیش‌تر هم در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ جمعی از نمایندگان استان‌های خوزستان و خراسان، با دلایلی مشابه و در اعتراض به حذف بخشی‌هایی از بودجه‌های عمرانی استان‌های خود، استعفا داده بودند. اما این استعفاها معمولا در مراحل بعدی، با رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای پشت‌پرده، معلق می‌ماند و در‌نهایت، نمایندگان از استعفا‌های خود می‌گذرند.

در دی‌ماه ۹۶ نيز تعدادی از نمایندگان استان اصفهان تهدید کرده بودند اگر وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه به وعده خود برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام عمل نکنند، استعفا خواهند داد.

در سال‌های اخیر بحران‌های زیست‌محیطی، به‌ویژه بحران آب که به خشکسالی‌ مناطق وسیعی از ایران انجامیده است، پیامدهای اجتناب‌ناپذیر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی داشته است؛ پیامدهایی که گاهی نمایندگان مجلس را به واکنش‌های فردی در صحن مجلس یا اقدام‌های جمعی کشانده است.

براساس آیین‌نامه مجلس، در صورت اصرار نمایندگان استان اصفهان بر استعفای خود، این استعفا باید در صحن علنی مجلس مطرح شود و نمایندگان به آن رای منفی یا مثبت دهند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More