شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده مجلس: چطور سازمان هواپیمایی از انهدام هواپیما خبر داشته و روحانی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند

بهرام پارسایی،‌ سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس،‌ ضمن اشاره به فایل صوتی منتشر شده از مکالمه خلبان پرواز داخلی ایران با برج مراقبت فرودگاه امام خمینی درباره مشاهده شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین،‌ خواستار پاسخگویی مقام‌های دولت درباره تناقض‌گویی‌های قبلی شد.

پارسایی روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «چه‌طور رئیس سازمان هواپیمایی این موضوع را می‌دانسته ولی وزیر راه و شهرسازی و خود دولت از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند تنها چند ساعت قبل از اطلاعیه ستاد کل از این موضوع اطلاع پیدا کردند. 

او افزود: «این ابهامی است که دولت باید رسما درباره‌ آن به افکار عمومی پاسخ دهد.»

این نماینده مجلس اضافه کرد که فایل صوتی منتشر شده «صراحتا نشان می‌دهد سازمان هواپیمایی از دلایل وقوع حادثه خبر داشته و ابهامی در این موضوع وجود ندارد.»

بامداد دوشنبه، شبکه خبری یونانیان در اوکراین یک فایل صوتی را منتشر کرد که در آن خلبان یکی از پروازهای شرکت هواپیمایی «آسمان» ایران که هم‌زمان با پرواز هواپیمایی مسافربری اوکراین پرواز کرده بود اعلام می‌کند که شاهد شلیک یک موشک و برخورد آن است. 

پارسایی ضمن انتقاد از «خلاف‌گویی آگاهانه» سازمان هواپیمایی، کارشناسان و کمیته بررسی سانحه اظهار کرد: «چطور سازمان هواپیمایی که بخشی از دولت است از این موضوع اطلاع داشته و رئیس‌جمهوری و دولت از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.»

علی عابدزاده،‌ رئیس سازمان هواپیمایی ایران و حسن رضایی‌فر، مدیرکل سوانح طبیعی این سازمان، تا سه روز پس از سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین اصابت موشک را رد کرده و آن را از نظر «منطقی و علمی» غیرممکن خوانده بودند. 

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، نیز گفته بود رییس‌جمهور و کابینه غروب جمعه از این موضوع مطلع شدند و اظهارات مقام‌های دولت  پیش از آن بر اساس «بی‌اطلاعی و عرق ملی» بوده است.

اکنون پارسایی خواستار ورود مدعی‌العموم و شورای عالی امنیت ملی برای رسیدگی به این تناقض‌گویی‌ها شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس همچنین ضمن انتقاد از واکنش مدیرکل سوانح طبیعی سازمان هواپیمایی‌ مبنی بر توقف ارائه اسناد و مدارک به اوکراین به دلیل انتشار فایل صوتی، گفت: «قطع همکاری با اوکراین در اختیار رئیس کمیته بررسی سانحه نیست و او مطلقا حق اظهارنظر از طرف دولت و دستگاه دیپلماسی را ندارد.»

پارسایی با اشاره به عضویت ایران در ایکائو گفت که «ما نمی‌توانیم بگوییم در این زمینه خلاف قانون عمل می‌کنیم.»

در ادامه واکنش‌ها به انتشار این فایل صوتی محمد اسلامی،‌ وزیر راه و شهرسازی ایران، گفت نمی‌تواند درباره آن اظهار نظر کند.

اسلامی روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا گفت: «این فایل صوتی باید بررسی شود. پرواز شرکت آسمان بعد از حادثه هواپیمای اوکراین انجام شده، بنابراین تا قبل از بررسی آن نمی‌توان اظهار نظر کرد.»

در پی انتشار فایل صوتی مکالمه خلبان پرواز شرکت «آسمان» با برج مراقبت،‌ سازمان هواپیمایی ایران ضمن «محرمانه» خواندن  آن اعلام کرد که دیگر هیچ سندی را به اوکراین ارائه نخواهد داد.

مسئولان اوکراینی می‌گویند مکالمه میان خلبان ایرانی و برج کنترل ثابت می‌کند که ایران از همان ابتدا دلیل انفجار در هواپیمای پرواز شماره۷۵۲ شرکت هواپیمایی «اوکراین ‌اینترنشنال» را می‌دانست.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More