شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده روسیه: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قصد ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصد خبر داده است

 

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی‌، اعلام کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل را از تصمیم ایران برای آغاز عملیات غنی‌سازی ٢٠ درصد مطلع کرده است.

اولیانوف روز جمعه در حساب توییتر خود با اشاره به اینکه این گونه گزارش‌ها محرمانه‌ است، به کنایه نوشت: «معمولا این گزارش‌های محرمانه درعرض ده دقیقه به رسانه‌ها درز می‌کند. امروز حدود دو ساعت طول کشید.»

کمی پیشتر لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال از یک نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم خبر داده بود.

نورمن روز جمعه در حساب توییتر خود نوشت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام خبر داده که ایران ٣١ دسامبر نامه‌ای به این آژانس ارسال کرده و در آن قصد را خود تولید اورانیوم ٢٠ درصد غنی‌شده در فردو بر مبنای طرح مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است.

 

 

بر اساس طرح موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که به تازگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، میزان غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران باید تا ۲۰ درصد افزایش یابد و همچنین اگر تحریم‌ها برداشته نشود، اجرای پروتکل الحاقی متوقف شود.

نورمن با این حال اضافه کرد در این نامه آمده «قسمت مربوط» به پرسشنامه اطلاعات طراحی فردو «نتیجتا به روز خواهد شد».

این خبرنگار تاکید کرد که مشخص نیست که ایران چه زمانی این اطلاعات را به روز خواهد کرد یا این تصمیم خود را اجرا خواهد کرد و اینکه غنی‌سازی تا ٢٠ درصد به معنی ٢٠ درصد است یا کمتر.

به عقیده این خبرنگار وال‌استریت ژورنال، این اقدام ایران برای «خرید وقت در اجرای قانون مجلس» و همچنین «داشتن اهرم فشار بیشتر» در مقابل دولت جدید جو بایدن است. 

پیشتر سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا به ایران درباره تصمیم این کشور برای نصب سانتریفیوژهای بیشتر و پیشرفته‌تر در تاسیسات هسته‌ای نطنز و همچنین مصوبه اخیر مجلس درباره توقف پروتکل الحاقی هشدار دادند.

چندی پیش، خبرگزاری رویترز از یک گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که در آن اعلام شده بود ایران قصد دارد سه آبشار دیگر سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۲ام را در مجتمع غنی‌سازی انرژی هسته‌ای نطنز نصب کند.

آژانس به اعضایش خبر داد که این سه آبشار به غیر از یک آبشار کنونی سانتریفیوژهای آی‌آر-۲ام است که برای غنی‌سازی اورانیوم در این مجتمع مورد استفاده قرار دارد.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، این کشور فقط مجاز است از سانتریفیوژهای نسل اول آی‌آر-۱ که از کارایی کمتری برخوردارند، در مجتمع غنی‌سازی اورانیوم نطنز استفاده کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More