شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده تهران در مجلس: ده هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی تعطیل شده‌اند

محسن دهنوی،  نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت واحد صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی درحال حاضر تعطیل یا راکد شده و ۲۱ درصد این شرکت‌ها شامل دست‌کم ۹ هزار و ۴۵۰ واحد تعطیل شده است.

این نماینده  مجلس، آمار تعطیلی و رکود واحدهای صنعتی و تولیدی را عصر دوشنبه هفدهم شهریور ماه در جریان برگزاری هجدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های فناوری پردیس ارائه کرد، مراسمی که در آن سورنا ستاری معاون علمی و فناوری حسن روحانی نیز حضور داشت.

 دهنوی با اشاره به بازدید نمایندگان مجلس از شهرک‌های صنعتی استان تهران، گفت که اوضاع این شهرک‌ها و صنعت کشور را نامناسب است.

او افزود که بیش از ۴۵ هزار واحد صنعتی و تولیدی فقط در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند که  ۲۱ درصد از این شرکت‌ها کاملا تعطیل شده‌اند.

به گفته این نماینده مجلس ۲۳ درصد از از ۴۵ هزار واحد صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی که شامل نزدیک به ۱۰ هزار و ۳۵۰ واحد است در حال حاضر با ظرفیت زیر ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند.

محسن دهنوی همچنین گفت که ۳۰ درصد از این واحدهای صنعتی و تولیدی شامل ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد نیز با  با ۵۰ تا  ۶۰ درصد ظرفیت فعال است.

وضعیت فعالیت واحدهای صنعتی در سایر استان‌ها نیز مشابه تهران است. سجاد مطلبی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، روز دوشنبه هفدهم شهریور گفت: «در این استان دو هزار و ۵۵۰ واحد صنعتی در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد که ۴۰۰ واحد، معادل ۱۷ درصد کل واحدها، درحال حاضر تعطیل هستند.»

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی افزود که ۸۳ درصد از این واحدهای صنعتی و تولیدی نیز با ظرفیت‌های متفاوت زیر ۵۰، بین ۵۰ تا ۷۰ و بالای ۷۰ درصد در حال فعالیت هستند.

به گفته مطلبی  میانگین تعطیلی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور در حال حاضر ۲۳ درصد است.

هفته گذشته محسن صالحی‌نیا، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، نیز از وجود دست‌کم ۱۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی راکد در شهرک‌های صنعتی خبر داده بود.

صالحی‌نیا گفت که دولت تلاش می‌کند واحدهای تعطیل شده را به چرخه تولید بازگرداند و از ابتدای سال‌جاری تاکنون  ۴۶۸ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشته است.

مقام‌های مسئول کمبود نقدینگی، مشکل در تامین مواد اولیه، اختلاف شرکا، نبود ماشین‌آلات و مشکل فروش از عوامل عمده تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی عنوان می‌کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More