شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده بلژیک در پارلمان اروپا: اعتراض‌های ایران را در دستور کار قرار می‌دهیم

فدریک ریس، نماینده بلژیک در پارلمان اروپا، در گفت‌وگویی اختصاصی با ایران اینترنشنال با تاکید بر ضرورت تغییر نحوه رفتار و برخورد اروپا با حکومت ایران، گفت تلاش می‌کند اعتراض‌های اخیر در ایران را در دستور کار پارلمان اروپا قرار دهد. 

این نماینده پارلمان اروپا در حاشیه کنفرانس «آینده اقوام در ایران» که در پارلمان اروپا در بروکسل برگزار شد، به خبرنگار ایران اینترنشنال گفت: «احساس می‌کنم برای سال‌های متمادی، از زمانی که ما وارد گفت‌وگو برای توافق اتمی شدیم، این طور بوده است که هر اتفاقی در ایران بیفتند و هر شرایطی که باشد، گویا قرار است همه چیز با صلح و صفا پیش برود.»

او با تاکید بر این که «اما شرایط و اوضاع ایران عادی نیست»، به سخنرانی نمایندگان اقوام ایرانی در این کنفرانس اشاره کرد و گفت: «ما اکنون با یک شرایط فوق العاده در ایران روبه‌رو هستیم. اقلیت‌های قومی، زنان، دانشجویان، تظاهرات‌کنندگان، همه آن‌ها در جریان تظاهرات اعتراضی در ایران کشته می‌شوند. بنابراین شرایط و اوضاع ایران عادی نیست.»

این نماینده پارلمان اروپا خواستار آن شد که یک بار دیگر موضوع ایران در این پارلمان مطرح شود.

او گفت: «من تلاش کردم این کار را در دستور کار پارلمان قرار بدهم و امیدوارم بتوانم در ماه ژانویه در استراسبورگ این موضوع را برای بحث در میان نمایندگان آماده کنم. ما در این مورد به صدور یک قطعنامه احتیاج خواهیم داشت که امیدوارم از این طریق فشار بیشتری بر نمایندگان و رهبران جدید پارلمان بیاوریم.»

اظهارات این نماینده پارلمان اروپا در حالی است که شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، نیز در این کنفرانس با انتقاد از واکنش کشورهای اروپایی به اعتراض‌های اخیر در ایران، از این کشورها خواست که سفرهای خود در تهران را به نشانه اعتراض فرا بخوانند.

یکشنبه گذشته، جوزپ بورل، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با صدور بیانیه‌ای درباره اعتراض‌های آبان‌ماه در ایران ضمن نامتناسب خواندن واکنش نیروهای امنیتی حکومت علیه مردم، خواستار پاسخگویی عاملان خشونت شد.

ریس در ادامه گفت‌وگو با ایران اینترنشنال به تغییر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: «من امیدوارم که ما یک تغییر رویه و مفهوم در سیاست خودمان به وجود بیاوریم و یک تغییر در نوع رفتار اتحادیه اروپا با ایران به وجود بیاید.»

او درباره تحریم‌ها علیه ایران نیز با تاکید بر ضرورت  یک گفت‌وگو با تهران برای فشار بر رهبران جمهوری اسلامی در جهت تغییر رفتار آنان، خواستار «تحریم‌های جدید و واقعی» علیه ایران شد. 

نماینده پارلمان اروپا گفت: «قرار نیست که فقط تحریم اعمال کنیم. تحریم‌ها باید واقعی باشند. امروز ما فقط تحریم‌های سمبولیک اروپا را داریم.»

او به گزارش سازمان حقوق بشری درباره اعتراض‌های اخیر ایران اشاره کرد و ادامه داد: «برخی از آنها صحبت از کشته شدن بیش از دویست ایرانی می‌کنند و این رقم کشتار فقط در دو هفته بود. اما حکومت ایران می‌گوید که فقط پانزده نفر کشته شدند. البته آن‌ها می‌گویند که تحقیقات خودشان را انجام خواهند داد و این رقم را تصحیح خواهند کرد.»

در حالی که حکومت ایران از ارائه آمار دقیق درباره کشته‌شدگان اعتراض‌ها خودداری کرده است، ریس خواهان انجام یک تحقیق بین‌المللی و همچنین تحقیقات کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در این مورد شد.

او با اشاره به سخنرانی برخی از نمایندگان این سازمان‌ها در کنفرانس آینده اقوام در ایران گفت که این سازمان‌ها «در سال‌های گذشته آمار و ارقام واقعی را در این موارد به ما اطلاع‌رسانی کردند و به ما گفته‌اند که واقعا در داخل ایران چه می‌گذرد.»

پیشتر میشل باشله،‌ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز خواستار شفافیت مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و انجام «تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه» درباره اعتراض‌ها شده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More