شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده ایران نزد سازمان‌‌های بین‌المللی وین تایید کرد بازرسی‌های سرزده آژانس بنابر توافق سه ماهه ادامه دارد

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی وین، به طور ضمنی تایید کرد «بازرسی‌های سرزده» بنابر توافق سه ماهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داشت.

غریب‌آبادی درباره اخبار منتشر شده از قول مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی براینکه «بازرسی‌های سرزده همچنان ادامه خواهد یافت»، بر پرهیز از گمانه‌زنی در مورد موضوعات دارای ابعاد حقوقی ‌و فنی،گفت: «بازرسی سرزده و همچنین بازرسی ویژه دو نوع بازرسی تحت تعهدات پادمانی هستند، آنچه که تحت پروتکل الحاقی انجام می شود دسترسی تکمیلی است.»

ایران پنجم اسفند ماه سال‌جاری در اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» مصوب مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های «فراپادمانی و اجرای پروتکل الحاقی» را متوقف کرد.

تاکید غریب‌آبادی بر اینکه بازرسی‌های سرزده و بازرسی‌های ویژه بخشی از تعهدات پادمانی است، تاییدی است بر اینکه این دو نوع بازرسی‌ در شمول «نظارت‌های فراپادمانی و اجرای پروتکل الحاقی» که ایران آن را متوقف کرده، قرار ندارد.

در بند دوم تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تاکید شده که آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی‌آزمایی و نظارت خود برای مدت تا سه ماه طبق فهرست فنی پیوست این تفاهم ادامه خواهد داد.

نماینده  جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی وین روز چهارشنبه همچنین محتوای ضمیمه توافق ایران و آژانس را بدون ذکر نام تاسیسات هسته‌ای مورد اشاره در این ضمیمه به دلیل محرمانگی، منتشر کرد.

در بخشی از «ضمیمه» تفاهم سه ماهه و موقت ایران و آژانس آمده است که «ایران برای مدت تا سه ماه اجازه خواهد داد تا دوربین‌های نصب شده در هشت تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه دهند.»

در این ضمیمه همچنین تاکید شده که «دوربین‌های نصب شده در راستای فعالیت پادمانی در تاسیسات اظهار شده نیز در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه می‌دهند» و «ایران برای مدت تا سه ماه سوابق کامل برخی فعالیت‌ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین‌ها را حفظ خواهد کرد.»

با این حال در بخشی از ضمیمه تفاهم سه ماهه ایران و آژانس نیز عنوان شده است که «داده‌ها و سوابق مزبور در این دوره سه ماهه در صورتی و زمانی به آژانس ارائه می‌شود که ایران تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام را در همین دوره از سربگیرد» و در غیر این صورت، «تمامی این اطلاعات در پایان ماه سوم حذف و پاک خواهند شد.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز یک‌شنبه۱۳ اسفند ماه در بازگشت از تهران گفت که با کاهش بازرسی‌های آژانس به دلیل توقف پروتکل الحاقی، طرفين به یک تفاهم موقت و سه‌ماهه در مورد «بازرسی‌های ضروری» دست یافتند.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همان روز گفت افزود که ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است اما برای اطمینان‌بخشی به جامعه جهانی بازرسی‌های ضروری ادامه خواهد یافت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More