شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده ایران در آژانس: جلوگیری از ارسال پرونده ایران به شورای امنیت با توافق ایران و آژانس 

 

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که دادن دسترسی به دو سایت اتمی داوطلبانه بوده است نه «بر مبنای قطعنامه اخیر شورای حکام». 

کاظم غریب‌آبادی در عین حال گفت که توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «امکان هرگونه اقدام سیاسی در چارچوب شورای حکام، از جمله ارسال این موضوع به شورای امنیت را می‌گیرد».

روز ۳۰ خرداد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواسته بود به ممانعت خود در زمینه دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌ای پایان دهد و با این آژانس به طور کامل همکاری کند. 

جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در بیانیه مشترکی با آژانس اعلام کرد که «به صورت داوطلبانه» دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت اتمی خود را فراهم خواهد کرد.

آژانس نیز در این بیانیه اعلام کرد «سوال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌های» جدید ندارد.

در همین حال به گفته غریب‌آبادی، بیانیه آژانس به این معنا است که «تمامی اطلاعات در دسترس آژانس تاکنون، با حل‌وفصل همین دو موضوع باید به تاریخ بپیوندد».

او همچنین گفت که «دو سه موضوع موردنظر» آژانس «هیچ ارتباطی با پی‌ام‌دی (ابعاد احتمالی نظامی پرونده‌ هسته‌ای ایران)» ندارند و همکاری درخصوص آنها نیز «به منزله بازکردن موضوعات مختومه گذشته در چارچوب پی‌ام‌دی تلقی نمی‌شود».

در این بیانیه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نام این دو سایت اشاره نشده است. به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی دو مکانی که آژانس خواهان بازدید از آنهاست، یکی در اطراف شهرضای اصفهان و دیگری در نزدیکی تهران قرار دارد.

 براساس گزارش خبرگزاری‌ها، یکی از این دو محل احتمالا منطقه تورقوزآباد است که نخست‌وزیر اسرائیل، سال ۱۳۹۷ در نشست سازمان ملل از آن سخن گفت. 

با این حال غریب‌آبادی گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره دو سایت اتمی مورد نظر «تمامی مستنداتی» را که براساس پادمان نبودند را «کنار گذاشت» و «در درخواستی کاملا جدید، داده‌های مستقل خود را ارائه» کرد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که تاریخ‌های دسترسی آژانس به این دو سایت «کاملا محرمانه است». رافائل گروسی همچنین گفت که این زمان «بسیار بسیار نزدیک» است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More