شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده ایران در آژانس: از پنجم اسفند هشت اقدام متوقف می شود

کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که جمهوری اسلامی از پنجم اسفند هشت اقدام «شفاف ساز» از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

غریب آبادی گفت که از این تاریخ اجرای داوطلبانه مفاد پروتکل الحاقی و دسترسی هایی که پیرو مفاد برجام به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی داده می‌شده، متوقف خواهد شد.

به گفته غریب آبادی، همچنین  «کد ۳/۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت نامه پادمان» که مربوط به اظهار زودهنگام تاسیسات هسته‌ای به آژانس بین الملل انرژی اتمی است نیز اجرا نخواهد شد.

حضور درازمدت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران و اقدامات شفاف ساز در رابطه با کیک زرد، غنی سازی و ساخت قطعات سانتریفیوژ از جمله دیگر مواردی است که ایران اعلام کرده دیگر اجرا نخواهد کرد.

غریب آبادی شامگاه ۲۷ بهمن خبر داده بود که نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام، تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است.

در همین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو اطلاع داده  که ایران قصد دارد از پنجم اسفند، بخش چشمگیری از همکاری های خود را با این سازمان متوقف کند و به همین منظور رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، به جمهوری اسلامی پیشنهاد داده برای یافتن راه حل به ایران سفر کند.

ایران بر اساس برجام اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای، «ان‌پی‌تی» را پذیرفته بود. بر اساس این پروتکل بازرسان آژانس اجازه دارند  سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کنند.

بر اساس قانون مصوب مجلس در روز ۱۱ آذر دولت باید اورانیوم را در سطح ۲۰ درصدی غنی سازی کرده در صورت رفع نشدن تحریم‌های نفتی و بانکی، ظرف سه ماه اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته برای بازگشت ایران به تعهدات خود آمریکا باید «تحریم‌ها را در عمل و نه با زبان و یا روی کاغذ، کلا لغو کند.»

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، نیز چندین بار اعلام کرده که اگر آمریکا به تعهدات خود بازگردد، ایران به تعهدات خود باز خواهد گشت.

در مقابل مقامات دولت بایدن اعلام کرده‌اند که ابتدا باید ایران برجام را به صورت کامل اجرا کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More