شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده آمریکا در امور ایران:‌ بایدن هم پیروز شود، لغو تحریم‌ها سریع و آسان نیست

 

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران،‌ گفت حتی اگر جو بایدن،‌ نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، پیروز شود و بخواهد تحریم‌های ایران را لغو کند، این مساله به این زودی «امکان‌پذیر» نخواهد بود.

آبرامز در گفت‌وگویی با پایگاه خبری «نشنال نیوز» که روز دوشنبه پنجم آبان منتشر شده گفت: «کسانی که معتقدند یک رییس‌جمهور بایدن می‌تواند در ژانویه به دفتر [ریاست‌جمهوری] بیاید و در روز دوم یا سوم همه تحریم‌ها از بین خواهد رفت، خواهند فهمید که حتی اگر آنها [دموکرات‌ها] بخواهند این کار را انجام دهند، عملی نیست.»

او به ساختار تحریم‌های جامع علیه ایران اشاره کرد و افزود این تحریم‌ها «برای مدتی» ادامه خواهد داشت.

آبرامز همچنین گفت برخی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی [۱۳۵۷ خورشیدی] وضع شده و ارتباطی با برنامه‌ هسته‌ای ایران ندارند.

او اضافه کرد: «در برخی از این موارد، ما تحریم‌ها را تحت اختیارات ضد تروریسم اعمال می‌کنیم... برای لغو این تحریم‌ها نیاز به بیان این است که ایران در حمایت از ترور دخیل نیست. چگونه چنین چیزی را رد می‌کنید؟ نه، رد نمی‌کنید.»

این اظهارات در حالی است که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رابرت اوبرایان،‌ مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور آمریکا،‌ گفته کشورش قصد دارد «اقدامات بازدارنده بیشتری» علیه جمهوری اسلامی به کار ببرد.

آبرامز در ادامه تاکید کرد هر توافقی با ایران باید «رفتارهای منطقه‌ای» و «برنامه موشکی» این کشور را نیز در بر بگیرد.

 

هر معامله تسلیحاتی با ایران تحریم می‌شود

آبرامز همچنین شکست کشورش مقابل ایران در زمینه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را رد کرد و گفت: «ایرانی‌ها قبل از ادعای پیروزی باید ببینند که اگر انتقال سلاح انجام دهند، چه اتفاقی می‌افتد.» 

او چشم‌انداز فروش سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه به ایران را «غیرممکن» خواند.

آبرامز در این زمینه به فعال شدن «مکانیسم ماشه» و ادامه تحریم‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران اشاره کرد و گفت: «برای ایران بسیار سخت خواهد بود. بر اساس تخمین ما، تاثیر تحریم‌های ما توانسته است آنها را از ۱۵۰ میلیارد دلار محروم کند.»

این مقام آمریکا افزود: «هنگامی که ترکیه اس-۴۰۰ را خریداری کرد، ۲/۵ میلیارد دلار پول نقد به روس‌ها پرداخت کرد، من فکر نمی‌کنم که شما شاهد این نوع معاملات باشید، زیرا ایران واقعا چنین پولی ندارد.»

او اشاره کرد حتی اگر این قرارداد و انتقال سلاح بخواهد صورت گیرد،‌ قابل تحریم خواهد بود. 

آبرامز اضافه کرد: «در چنین معامله‌ای می‌توانیم همه افراد را در طول مسیر تحریم کنیم. کسانی که می‌فروشند، کسانی که مذاکره می‌کنند، کسانی که کشتی می‌فرستند، سرمایه‌گذاری می‌کنند، کسانی که خدمات ارائه می‌دهند.»

آبرامز همچنین گفت کشورش ارسال موشک‌های دوربرد به ونزوئلا از سوی تهران را نیز تحمل نخواهد کرد.

 

انتخابات آزاد باشد،‌ رژیم ایران رفتنی‌ست

نماینده ویژه آمریکا در ادامه ابراز امیدواری کرد در صورت پیروزی بایدن،‌ او از اهرم‌های نفوذی که ایالات متحده علیه رژیم ایران دارد، استفاده کند.

آبرامز در این زمینه گفت: «رژیم [ایران] چالش‌های عظیمی دارد، ارزش ریال در حال سقوط است... رژیم می‌داند اگر انتخابات آزاد داشته باشد، از بین می‌رود و می‌داند که  نمی‌تواندچهار سال دیگر تحریم‌هایی که ما اعمال کرده‌ایم را تحمل کند. آنها باید مذاکره کنند .»

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده‌اند اما پیش از این گفته‌اند برایشان فرقی نمی‌کند کدام نامزد در انتخابات آمریکا پیروز شود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌نیز بر ممنوعیت مذاکره با دولت ترامپ تاکید کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More