شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نقش قاسم سلیمانی در سازماندهی حملات ضدآمریکایی «حشد شعبی» در عراق

 

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های امنیتی گزارشی درباره نقش قاسم سلیمانی،‌ فرمانده کشته‌شده نیروی قدس سپاه پاسداران، در سازماندهی حملات نیروهای شبه‌نظامی «حشد شعبی» به مواضع نیروهای نظامی آمریکا در عراق منتشر کرده است.

رویترز روز شنبه ۱۴ دی‌ماه در گزارش خود در همین زمینه از ملاقات مهرماه سلیمانی با فرماندهان حشدشعبی در ویلایی در ساحل رود دجله و مشرف به سفارت آمریکا در بغداد خبر داده است. 

این خبرگزاری نوشته که طی این ملاقات، فرمانده سپاه قدس از ابومهدی مهندس، جانشین فرمانده حشدشعبی،‌ و سایر فرماندهان این نیروهای شبه‌نظامی خواسته که حملات خود علیه اهداف آمریکایی را با استفاده از سلاح‌های ارسالی ایران تقویت کنند.

بنا بر این گزارش،‌ هدف سلیمانی از این حملات، تحریک نیروهای نظامی آمریکا به واکنش بوده تا خشم و عصبانیت مردم عراق علیه جمهوری اسلامی که طی اعتراض‌های اخیر افزایش یافته بود، به سمت آمریکا منحرف شود.

سلیمانی به فرماندهان حشدشعبی دستور داده بود که این حملات را با تشکیل گروه‌هایی از سوی کتائب حزب‌الله،‌ تحت فرماندهی ابومهدی مهندس،‌ بدون جلب توجه و با استفاده از سلاح‌های پیچیده ساخت ایران همچون کاتیوشا و موشک‌های ضد  هلیکوپتر که پیشتر از ایران منتقل شده بود، انجام دهند.

به عقیده سلیمانی،‌ «شناسایی چنین گروه‌هایی برای آمریکا سخت خواهد بود.»

یک فرمانده نظامی در این زمینه به رویترز گفته است: «سلیمانی کتائب حزب‌الله را برای هدایت حملات به نیروهای آمریکایی در منطقه انتخاب کرد، زیرا این توانایی را دارند که از هواپیماهای بدون سرنشین برای شناسایی اهداف حملات موشکی کاتیوشا استفاده کنند.»

بیستم آذرماه یک مقام ارشد نظامی آمریکا به رویترز گفته بود که حملات نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ایران به مواضع نیروهای آمریکا در عراق پیچیده و بیشتر شده است.

یک منبع امنیتی به شرط عدم افشای نامش در همین زمینه گفت که پیش از حملات اخیر، جامعه اطلاعاتی آمریکا شواهدی در دست داشت که نقش سلیمانی در «مراحل نهایی» طرح‌ریزی حمله به مواضع نیروهای ایالات متحده در کشورهای دیگر از جمله عراق، سوریه و لبنان را محرز کرده بود.  

رویترز نوشته که این طرح سلیمانی علیه نیروهای آمریکایی در نهایت به کشته شدن او و ابومهندس منجر شد.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز جمعه در ارتباط با  حمله به خودروی فرمانده سپاه قدس ایران به خبرنگاران گفت که سلیمانی به تازگی از دمشق رسیده بود و«قصد داشت به سربازان آمریکایی، نیروی هوایی، تفنگداران دریایی، دریانوردان و دیپلمات‌های ما حمله کند.»

آمریکا اخیرا نسبت به افزایش نفوذ جمهوری اسلامی در نخبگان حاکم عراق اظهار نگرانی کرده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More