شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نفتکش حامل ۳۳ هزار تن گازوئیل ایران برای لبنان، در حال تخلیه در سوریه است

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، نفتکش ایرانی فاکسون اکنون در حال تخلیه ۳۳ هزار تن گازوئیل ایران برای لبنان، در یک بندر سوریه است.

وبسایت تانکر ترکرز که مسیر نفتکش‌ها را ردیابی می‌کند روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور در توئیت‌هایی با اعلام این خبر اضافه کرد این نفتکش که به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به تخلیه محموله خود در لبنان نبود، در بندر بانیاس در غرب سوریه پهلو گرفته است.

قرار است این محموله که حجم آن معادل محموله‌های یک هزار ۳۱۰ کامیون نفتکش است، از طریق زمینی به لبنان منتقل شود.

تانکر ترکرز همچنین خبر داد دومین نفتکش ایرانی حامل سوخت برای لبنان که پیش‌بینی می‌شد روز دوشنبه ۲۲ شهریور از کانال سوئز عبور کند، هنوز به این کانال نرسیده است.

این وبسایت اضافه کرد سومین نفتکش ایرانی حامل سوخت برای لبنان نیز همچنان در حال بارگیری است.

پیشتر حسن نصرالله، رهبر گروه شبه‌نظامی شیعی حزب‌الله لبنان که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شود، اعلام کرده اولین نفتکش ایرانی حامل سوخت برای لبنان روز یکشنبه گذشته به بندر بانیاس رسید.

نصرالله روز دوشنبه در یک سخنرانی که از شبکه المنار وابسته به حزب‌الله پخش می‌شد، اضافه کرد اولین محموله‌های سوخت ایران روز پنج‌شنبه به منطقه بعلبک در شرق لبنان وارد می‌شود.

به گفته رهبر شبه‌نظامیان حزب‌الله، سوریه ده‌ها کامیون نفتکش را برای حمل گازوئیل در نظر گرفته و قرار است این سوخت پیش از توزیع در این منطقه از لبنان ذخیره شود.

نصرالله کمتر از یک ماه پیش اعلام کرده بود یک نفتکش ایرانی حامل سوخت برای لبنان در حال حرکت است و نفتکش‌های دیگری نیز از ایران به مقصد لبنان حرکت خواهند کرد.

در حالی که وزیر انرژی لبنان اعلام کرده بود دولت این کشور مجوزی برای پهلو گرفتن نفتکش ایرانی صادر نکرده، نصرالله روز دوشنبه در سخنرانی خود تایید کرد که تغییر مسیر نفتکش ایرانی به دلیل وجود تحریم‌هاست.

با این حال او گفت که ایران در چهار نفتکش برای لبنان سوخت خواهد فرستاد. این سخنرانی نصرالله ساعاتی پس از تشکیل اولین جلسه هیات دولت جدید لبنان صورت گرفت.

نجیب میقاتی نخست وزیر جدید لبنان هنوز درباره توافق ایران و حزب‌الله برای واردات سوخت به لبنان اظهارنظری نکرده است.

اما این اقدام حزب‌الله پیشتر اعتراض برخی از سیاستمداران لبنانی از جمله سعد حریری نخست وزیر پیشین را برانگیخته و آنان معتقدند که واردات سوخت از ایران می‌تواند به شدیدتر شدن تحریم‌ها و بحران اقتصادی لبنان منجر شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گفته است که اگر دولت و تجار لبنان باز هم سوخت نیاز داشته باشند، ایران آمادگی فروش و ارسال آن را دارد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز ارسال این محموله‌ها را «تجارت عادی در حوزه انرژی» و «یک تصمیم حاکمیتی و مرسوم» خوانده و گفته است: «ما قطعا نمی‌توانیم درد و رنج برنامه‌ریزی شده علیه مردم لبنان را ببینیم.»

در حالی که بنا بر ارزیابی بانک جهانی، لبنان با شدیدترین بحران اقتصادی خود طی صد و هفتاد سال گذشته روبه‌روست، به تازگی وزرای نفت و انرژی چهار کشور عربی لبنان، سوریه، اردن و مصر درباره انتقال انرژی از مصر به لبنان از مسیر اردن و سوریه به توافق رسیدند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More