شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو یک هفته بعد از رفع توقیف، بندرعباس را ترک کرد

نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو یک هفته پس از رفع توقیف، بندرعباس را ترک و حرکت به سوی آب‌های بین‌المللی را آغاز کرد.

نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو روز جمعه، بیست و هشتم تیرماه از سوی نیروهای سپاه پاسداران در آب‌های تنگه هرمز توقیف و سپس به بندرعباس منتقل شده بود.

در بیانیه‌ای که سپاه پاسداران پس از توقیف این نفتکش منتشر کرد، عنوان شده بود که علت توقیف این نفتکش بریتانیایی، «عدم رعایت مقررات بین‌المللی مربوط به کشتیرانی» بوده است. 

توقیف نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو، دو هفته پس از توقیف نفتکش ایرانی گریس۱،با نام جدید آدریان دریا۱، در سیزدهم تیر ماه از سوی نیروی دریایی بریتانیا در جبل الطارق انجام شد و مقام‌های بریتانیا این اقدام جمهوری اسلامی ایران را اقدامی تلافی‌جویانه توصیف کردند.

به‌دنبال توقیف این دو نفتکش، تنش میان بریتانیا و ایران بالا گرفت اما چند هفته بعد دادگاه جبل الطارق حکم رفع توقیف نفتکش ایرانی گریس۱ را صادر کرد و این نفتکش با نام جدید آدریان دریا۱ به سمت شرق مدیرترانه حرکت کرد و در نهایت با وجود صدور حکم توقیف آن از سوی دادگاهی در آمریکا، محموله نزدیک به ۲ میلیون ۱۰۰ هزار بشکه‌ای خود را پس از پهلو گرفتن در نزدیکی بندر طرطوس سوریه تخلیه کرد.

توقیف نفتکش استنا ایمپرو اما همچنان ادامه داشت تا سی و یکم شهریور اریک هانل مدیراجرایی شرکت مالک کشتی بریتانیایی استینا ایمپرو  گفت: «تصمیم‌های سیاسی برای آزادی این نفتکش گرفته شده است.» شبکه تلویزیونی اس‌.وی‌.تی سوئد نیز یک روز بعد اعلام کرد که اطلاعات موثقی دریافت کرده است که نشان می‌دهد ایران به زودی نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو را آزاد می‌کند. این نفتکش هرچند بریتانیایی است اما در اداره شرکت سوئدی استنا بالک است.

پس از آن بود که علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه اول مهر از طی شدن «روند حقوقی و اداری» آزاد شدن نفتکش بریتانیایی توقیف شده در ایران خبر داد، گفت: «همان‌طور که سازمان بنادر اعلام کرد کارهای حقوقی انجام شده است که نفتکش انگلیسی حرکت کند و روال اداری آن نیز طی شده است اما اطلاعی از زمان آزادی آن ندارم.»

سخنگوی دولت روحانی تاکید کرد: «با چشم پوشی از تخلف آنها نفتکش می‌تواند حرکت کند و تصمیم‌گیری‌ها نشان از پایان این توقیف دارد.»

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در بریتانیا، روز دوشنبه اول مهرماه با اعلام خبر رفع توقیف کشتی استنا ایمپرو در صفحه توییتر خود نوشت که این کشتی بعد از تکمیل فرایند قضایی، اکنون می‌تواند ایران را ترک کند.

با این حال حرکت نفتکش استنا ایمپرو به تاخیر افتاد و سرانجام این نفتکش بامداد جمعه ششم مهر اجازه یافت بندرعباس را به سوی آب‌های بین‌المللی ترک کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More