شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نفتکش ایرانی گریس ۱ رفع توقیف شد

نفتکش ایرانی گریس ۱ پس از حدود  ۴۰ روز توقیف در جبل الطارق آزاد شد.

دادگاه عالی جبل‌الطارق سرانجام پس از تردید‌هایی در خصوص آزادی این نفتکش، عصر روز پنجشنبه ۲۴ مرداد، رای به رفع توقیف گریس ۱ داد.

پیشتر نیز وی مورالیدهاران، معاون وزیر خارجه هند، در توییتی از آزادی ۲۴ خدمه هندی نفتکش گریس ۱ خبر داده بود.



یک روزنامه دولتی جبل‌الطارق نیز صبح  روز پنجشنبه ۲۴ مرداد، گزارش داد ساعاتی قبل از اعلام رفع توقیف نفتکش ایرانی گریس ۱ در تنگه جبل‌الطارق، وزارت دادگستری آمریکا خواستار تمدید توقیف این نفتکش ایرانی شده است. 

این روزنامه  در توییتر خود نوشت دولت جبل‌الطارق ضمانت‌های رسمی از دولت ایران دریافت کرده، حاکی از این که این نفتکش به سمت بندر بانیاس سوریه نخواهد رفت و محموله‌اش را در سوریه تخلیه نخواهد کرد.

سخنگوی استنا ایمپرو، نفتکش بریتانیایی که ماه گذشته از سوی ایران توقیف شده می‌گوید اوضاع این نفتکش تغییری نکرده و شرکت مالک در انتظار تحولات بیشتری از سوی دو کشور است.

این روزنامه نوشت: «دقیقا چند ساعت قبل از اینکه دولت جبل‌الطارق تصمیم داشت ابرنفتکش ایرانی گریس۱ را آزاد کند، وزارت دادگستری آمریکا درخواست توقیف آن را به دولت جبل‌الطارق ارائه داد.»

صبح روز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد، آنتونی دادلی، قاضی دادگاه عالی جبل‌الطارق، در دادگاه تصریح کرد اگر آمریکا چنین دادخواستی را تنظیم نکرده بود، کشتی تا الان جبل‌الطارق را ترک کرده بود.

گریس ۱ماه گذشته هنگام حمل  بیش از۲ میلیون بشکه نفت خام از ایران به مقصد سوریه، به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه در تنگه جبل‌الطارق به دست تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد.

جوزف تریای، نماینده دادستانی در جلسه استماع، گفت: «تقاضای (آمریکا) قرار بود شکل دیگری داشته باشد و سبب طولانی‌ شدن توقیف نشود.»

دولت بریتانیا و جبل‌الطارق گفته‌اند نفتکش گریس ۱به علت اینکه مقصد آن سوریه بوده توقیف شده و ربطی به مبدا ایرانی آن ندارد. تحریم‌های اتحادیه اروپا هر گونه عرضه مستقیم یا غیرمستقیم نفت خام را به سوریه منع می‌کند.

توقیف گریس ۱ واکنش‌های تندی از سوی مقام‌های رسمی ایران برانگیخت و حتی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، این اقدام را «دزدی دریایی» خواند.

دو هفته پس از توقیف گریس ۱در روز چهارم ماه ژوئیه، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اقدام به توقیف نفتکش بریتانیایی استنا امپرو در نزدیکی تنگه هرمز به بهانه نقض قوانین دریانوردی کردند. مقام‌های بریتانیایی این اقدام ایران را تلافی‌جویانه خوانده و خواستار آزادی نفتکش شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More