شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نظرسنجی جدید ایران اینترنشنال؛ مشارکت ۳۲ درصد، جوان‌‌ها تحریمی‌ترند

نتایج نظرسنجی تلفنی شرکت تحلیل داده‌های «استاسیس» بعد از آخرین دور مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که به سفارش ایران‌اینترنشنال انجام شده حاکی از مشارکت ۳۲ درصدی و پیشتازی ابراهیم رییسی است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که مشارکت نکردن و تحریم انتخابات در میان جوانان فراگیرتر است.

بر اساس این نظرسنجی که روز یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ و با فاصله یک روز بعد از آخرین مناظره تلویزیونی کاندیداها انجام شده، در میان رای‌دهندگان احتمالی، ابراهیم رییسی با ۶۲ درصد آرا، نامزد پیشتاز است .

بعد از او، محسن رضایی، عبدالناصر همتی و سعید جلیلی با فاصله زیاد و به ترتیب با ۵/۵ ، ۳/۱ و ۲/۹ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. حدود ۲۴ درصد از پاسخ‌دهندگان هم گفته‌اند هنوز نامزد نهایی خودشان را انتخاب نکرده‌اند.

تحلیل نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها ۳۲ درصد از شهروندان در انتخابات مشارکت خواهند کرد، حدود ۱۰ درصد را افراد مردد تشکیل می‌دهند و ۵۸ درصد هم شامل کسانی است که  احتمال مشارکت آنها در انتخابات خیلی کم است یا قطعا رای نمی‌دهند.

مطابق نتایج این نظرسنجی تنها ۲۲ درصد از پاسخ‌دهندگان، آخرین مناظره انتخاباتی نامزدها در روز شنبه را دیده‌اند.

نظرسنجی قبلی شرکت تحلیل داده‌های «استاسیس» که در فاصله روزهای ۱۲ تا ۲۱ اردیبهشت ماه و پیش از اعلام صلاحیت‌ها انجام شده بود حاکی از مشارکت ۲۷ درصدی بود.

در آن نظرسنجی ابراهیم رئیسی و محمود احمدی‌نژاد دو کاندیدای پیشتاز بودند به طوری که آرای احمدی‌نژاد ۲۹/۴ درصد و آرای رییسی ۲۹/۶ درصد برآورد شده بود.

 

جوان‌تر‌، تحریمی‌تر

از نظر سنی هم نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که احتمال مشارکت در انتخابات میان افراد جوان‌تر به طرز محسوسی کمتر است.

بنا بر این نتایج، میزان مشارکت در میان افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال، تنها ۲۸ درصد برآورد شده در حالی که این رقم در میان افراد با سن شصت سال و بیشتر برابر با ۴۷ درصد است.

نظرسنجی شرکت تحلیل داده‌های «استاسیس» تاثیر وعده محسن رضایی در دو مناظره اخیر خود بر حمایت از زنان خانه‌دار را سنجیده و نتایج نشان می‌دهد که آرای زنان خانه‌دار تفاوت معناداری با آرای سایر اقشار جامعه ندارد. 

ضمن اینکه آرای رئیسی در میان زنان خانه‌دار به میزان دو درصد نسبت به کل جامعه بیشتر و آرای رضایی هم حدود ۱/۵ درصد کمتر است.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More