شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نصرالله لشنی زندانی سیاسی پیشین دوباره بازداشت شد

نصرالله لشنی، فعال سیاسی و زندانی سیاسی پیشین که طی شش سال گذشته در حال تحمل دوره محکومیت خود در اوین بود، چند ماه بعد از مرخصی از زندان طی تماسی با خانواده خود، اطلاع داد که از یک‌شنبه هجدهم خرداد ماه از سوی ماموران اداره اطلاعات ارومیه بازداشت شده است.

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی تاکنون درباره جزییات و دلایل بازداشت این فعال و زندانی سیاسی توضیحی ارائه نکرده‌اند اما نصرالله لشنی شهریور سال گذشته با انتشار نامه‌ای از تهدید ماموران وزارت اطلاعات برای واداشتن خود به همکاری  خبر داده و گفته بود که به او گفته‌اند در صورت عدم همکاری با وزارت اطلاعات،  برایش پرونده‌ای جدید و حکمی جدید برایم درخواست خواهند کرد.

بنابر گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا،  نصرالله لشنی روز دوشنبه طی یک تماس تلفنی با خانواده خود از بازداشتش در روز یک‌شنبه هجدهم خرداد ماه خبر داده است.

در این گزارش آمده که نصرالله لشنی، زندانی سیاسی که در مرخصی به سر می‌برد از سوی ماموران اداره اطلاعات ارومیه بازداشت شده است و روز دوشنبه اجازه یافته تا طی یک تماس تلفنی خبر بازداشت خود را به نزدیکانش اطلاع دهد.

نصرالله لشنی پیش از این نیز سابقه بازداشت و تحمل زندان به عنوان زندانی سیاسی را دارد. او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال۹۲ بازداشت شد و به مدت دو ماه در بازداشت بود و  در سال ۹۳ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

با تایید حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب، نصرالله لشنی در چهارم خرداد۹۵ پس از احضار و حضور در واحد دایره احکام دادسرای امنیتی مستقر در زندان اوین جهت تحمل دوران محکومیت شش ساله خود بازداشت و به زندان منتقل شد.

نصرالله لشنی شهریور ماه سال ۹۸ در نامه‌ای تاکید کرد که از زمان بازداشت در سال۹۲ حتی در طول دوره تحمل زندان «از جانب ماموران وزارت اطلاعات، فشارهای زیادی به من و خانواده‌ام آورده شد تا مرا به همکاری با نهادهای امنیتی وادارند. حتی مرا تهدید به قتل و حذف فیزیکی نیز کردند.»

او در این نامه نوشته بود که «برای آقایان روحانی و علوی رییس‌‌جمهور و وزیر اطلاعات نامه‌ای نوشتم و شرح ماوقع این چند سال را دادم. نامه به دست آقای علوی وزیر اطلاعات رسید، اما تنها ابراز تاسف و تاثر کرد و کاری نکرد. به معین مسئول حفاظت اطلاعات وزارت اطلاعات نامه نوشتم، او هم کاری نکرد. به جعفری دولت‌آبادی دادستان سابق هم نامه‌ای نوشتم و ماجرا را شرح دادم، او هم کمترین اهمیتی نداد»

این زندانی سیاسی در همان نامه نوشته بود: «متوجه شدم که این فشارها و روش‌هایی که برای نابودی انسان و خانواده‌اش به کار می‌برند، سیستمی است و یک بازجو بدون هماهنگی سیستمی آب هم نمی‌خورد.»

لشنی در آن نامه تاکید کرده بود که «به علت همکاری نکردن، هم آزادی مشروطم را نمی‌دهند و هم اینکه قرار است پرونده‌ای جدید و حکمی جدید برایم درخواست کنند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More