شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشنال‌اینترست: آمریکا با همکاری روسیه، ایران را به میز مذاکره بکشانند

مجله آمریکایی نشنال‌اینترست در مقاله‌ای تحلیلی به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، توصیه کرده مدل همکاری کشورش را در سال ۲۰۱۳ با روسیه در مهار تسلیحات شیمیایی سوریه را در مورد ایران به کار ببندد.

این مقاله که به قلم لارنس کورب، از دستیاران اسبق وزرات دفاع آمریکا، نگاشته شده، به ماجرای بمباران شیمیایی در سوریه به دستور بشار اسد و نحوه برخورد باراک اوباما، رییس‌جمهوری وقت آمریکا، اشاره کرده است.

کورب نوشت: «اوباما پیش از حمله به سوریه در سال ۲۰۱۳ در پی استفاده [بشار] اسد از تسلیحات شیمیایی از کنگره خواست با صدور مصوبه‌ای به او اجازه اقدام نظامی بدهد چرا که هر گونه حمله آمریکا را وارد باتلاقی دیگر در خاورمیانه می‌کرد.»

این مقاله می‌افزاید: «اما پس از خودداری کنگره از این کار، اوباما با همکاری ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، اسد را به سوی اذعان به در اختیار داشتن تسلیحات شیمیایی و سپس قول برای کنار گذاشتن این تسلیحات سوق دادند.»

به نوشته نشنال‌اینترست، این اقدام مشترک آمریکا و روسیه در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل منجر به امحای حدود یک‌هزار و ۳۰۰ تن تسلیحات شیمیایی شد.

از زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای برجام و برقرار تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران، تنش‌ها بین آمریکا و جمهوری اسلامی شدت گرفته است. در ماه‌های اخیر نیز حمله به نفتکش‌های عبوری از آب‌های جنوب ایران و انتساب این حمله‌ها به ایران به این تنش‌ها دامن زده است.

همچنین در ماه ژوئن، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک فروند پهپاد آمریکایی را به دلیل آنچه نقض حریم هوایی ایران خوانده شد در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کردند. مقام‌های آمریکایی ادعای نقض حریم هوایی ایران را رد کردند. در پی این حادثه، ترامپ دستور حمله به مواضع نظامی ایران را صادر کرد اما دقایقی قبل از زمان آغاز حمله از این تصمیم منصرف شد. 

افرادی همچون سناتور تام کاتن و برخی اعضای کنگره ضمن انتقاد از انصراف ترامپ از اجرایی کردن نقشه حمله به ایران، این اقدام را دنباله‌روی از مدل اوباما در مورد سوریه توصیف کردند. 

نشنال‌اینترست نوشت: «گرچه خیلی‌ها از تصمیم ترامپ در مورد حمله نکردن به سرزمین ایران و در عوض آن انجام حملات سایبری انتقاد کرده‌اند، روشن است که او تصمیم درست را گرفت.»

این مجله در پایان نوشت: «در واقع، او (ترامپ) می‌تواند با همکاری پوتین و آغاز گفت‌وگوهای سری ایران را به میز مذاکره بازگردانده و به شیوه‌ای استراتژیک بیشتر نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه را به نقاطی دیگر منتقل و از یک حادثه‌ تلخ دیگر پیشگیری کند.»

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More