شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست بین‌المللی «‌همکاری و شراکت» در بغداد؛ تاکید شرکت‌کنندگان بر مبارزه با تروریسم در عراق

رهبران و مقام‌های بلندپایه چند کشور منطقه خاورمیانه و جهان که در نشست بین‌المللی «همکاری و شراکت» با هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای در بغداد شرکت کردند، حمایت خود از عراق را اعلام و بر مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق روز شنبه به عنوان میزبان این نشست  گفت: « تهدیدهای مشترکی در سطوح مختلف در برابر همه ما است و برگزاری این کنفرانس تجسم خواست ما برای گفت‌وگوست.»

او با تاکید بر این که «استفاده از سرزمین عراق به عنوان عرصه‌ای برای منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی را رد می‌کنیم»، ادامه داد: «مشترکات و مواردی که به توافق در منطقه بینجامد بیش از موارد تفرقه است.»

همچنین امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه که تنها رهبر یک کشور غربی حاضر در نشست بغداد بود، گفت: «امروز برای امنیت و ثبات عراق اینجا هستیم و به حمایت از عراق و نیروهای مسلح این کشور پایبندیم. منطقه نیازمند تلاش و همکاری با یکدیگر برای مبارزه با تروریسم است.»

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در این نشست گفت: «نیازمند افزایش سطح هماهنگی‌ها برای مقابلە با رویدادهای منطقە هستیم.»

او با تاکید بر این که «از عراق و از هر اقدامی برای حفظ امنیت و ثبات این کشور حمایت می‌کنیم»، ادامه داد: «از ثبات و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کنیم.»

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر جدید خارجە جمهوری اسلامی در این نشست از آمریکا انتقاد کرد و گفت: «آمریکا خطای بزرگی در ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس کرد. آمریکا عامل اصلی نبود امنیت در منطقه است.»

او با این حال اضافه کرد که «جمهوری اسلامی از گفت‌وگوی منطقەای حمایت می‌کند.»

برگزاری نشست بین‌المللی بغداد در شرایطی است که عراق در چند دهه گذشته چندین جنگ منطقه‌ای، بین‌المللی و داخلی را تجربه کرده و فرودگاه‌ها و برخی مناطق آن نیز همچنان توسط شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی مورد حمله هوایی قرار می‌گیرد.

علاوه بر امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه که به عنوان یک مهمان ویژه در بغداد مورد استقبال قرار گرفت، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، ملک عبدالله، پادشاه اردن، و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر از دیگر رهبران کشورهای حاضر در این نشست هستند.

به تازگی در پی امضای یک بیانیه در عربستان سعودی، روابط قطر با چهار کشور امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین و مصر بهبود یافته است.

از امارات متحده عربی و کویت نیز نخست وزیران این دو کشور در نشست بغداد شرکت کردند. همچنین ایران و عربستان سعودی نیز در این نشست در سطح وزرای خارجه حضور دارند؛ این در حالی است که عراق از ابراهیم رئیسی و ملک سلمان برای شرکت در کنفرانس بغداد دعوت کرده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت در حالی که در سال‌‌های اخیر عراق به طور فزاینده به ایران نزدیک شده، کنفرانس بغداد در سطحی عالی پیام همبستگی کشورهای عربی با عراق را به همراه دارد.

احسان الشمری، تحلیلگر سیاسی و رییس اندیشکده سیاست عراق در بغداد به این خبرگزاری گفت: «این کنفرانس نشان‌دهنده بازگشت عراق به عنوان بازیگر محوری در منطقه است.»

او تاکید کرد: «گرد آمدن طرف‌های رقیب دور یک میز گام مهمی در این راستاست.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More