شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نسرین ستوده برنده جایزه سال «نوبل آلترناتیو» بنیاد زیست صحیح سوئد شد

بنیاد جایزه سال «زیست صحیح» سوئد نسرین ستوده، زندانی سیاسی در اوین، را به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری برای «بهبود وضعیت جهان»، به عنوان یکی از برگزیدگان دریافت نوبل آلترناتیو خود انتخاب کرد.

این بنیاد که در استکهلم مستقر است روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه فهرست چهار برنده جایزه نوبل آلترناتیو،‌ که از آن به عنوان نوبل مضاعف نیز یاد می‌شود،‌ را اعلام کرد که در آن نام ستوده نیز دیده می‌شود.

بنیاد زیست صحیح که در سال ۱۹۸۰ تاسیس شد هر سال این نوبل را به کسانی اعطا می‌کند که با فعالیت‌هایشان برای بهبود وضعیت و چالش‌های جهان در حوزه آموزش، حقوق بشر، محیط زیست، صلح و بهداشت تلاش می‌کنند. جوایز این بنیاد هر سال در پارلمان سوئد به برندگان اهدا می‌شود.

در فهرست امسال این بنیاد، نام چهار چهره فعال در زمینه‌های مختلف از جمله حقوق بشر از کشورهای بلاروس، نیکاراگوئه و آمریکا دیده می‌شود.

این بنیاد درباره دلیل انتخاب ستوده به فعالیت‌های او در حمایت از زندانیان سیاسی،‌ روزنامه‌نگاران،‌ اقلیت‌ها و همچنین‌ مخالفان حجاب اجباری، مشهور به «دختران خیابان انقلاب»، در ایران اشاره کرده است.

بنیاد زیست صحیح  فعالیت‌های حقوق بشری ستوده در برابر «رژیم سرکوبگر» ایران را با عبارت مبارزه «داوود با جالوت» توصیف کرده است که اشاره‌ای است به حکایت مذهبی - اسطوره‌ای که بر اساس آن، جوانی به نام داود که فقط تعدادی قلوه‌سنگ دارد به جنگ جالوت غول‌پیکر و مسلح می‌رود و او را شکست می‌دهد.

نسرین ستوده اخیرا به دلیل اعتصاب غذا در حمایت از حقوق و وضعیت سلامت زندانیان سیاسی دچار ضعف جسمانی و وخامت در وضعیت سلامت خود شد که در پی آن به بیمارستان انتقال یافت. رضا خندان،‌ همسر این زندانی سیاسی،‌ نوشته بود او در «بدترین شرایط جسمانی» بدون حضور پزشکی به زندان باز گردانده شد.

در همین زمینه بنیاد زیست صحیح اشاره کرده مساله سلامت ستوده در زندان باید موضوع نگرانی جهانی باشد.

ستوده پیش از این جوایز حقوق بشری دیگری هم دریافت کرده است.

اخیرا کانون قضات آلمان در بیانیه‌ای او را به واسطه تعهد شجاعانه و خستگی‌ناپذیر به عنوان دریافت‌کننده جایزه حقوق بشر خود اعلام کرد. دانشگاه کو لوون بلژیک نیز به این زندانی حقوق بشر دکترای افتخاری اهدا کرد.

از دیگر جوایز اخیر او، جایزه سال حقوق بشر مرکز  بین‌المللی حقوق بشر در کانادا و جایزه «یادبود برای صلح ۲۰۱۹» اسپانیا است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More