شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست وزیر کانادا: براساس اطلاعات ما، پرواز ۷۵۲ بر اثر برخورد موشک زمین به هوای ایرانی سقوط کرده است

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا،تایید کرد هواپیمای اوکراینی که بامداد چهارشنبه در غرب تهران دچار سانحه شد با شلیک موشک ایران ساقط شده است.

نخست وزیر کانادا، ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان سانحه هواپیمای اوکراینی، گفت: «ما اطلاعاتی داریم که هواپیما با برخورد موشک زمین به هوای ایرانی سقوط کرده است.کانادا و متحدینش در تلاشند علل این سانحه مرگبار مشخص شود.»

ترودو در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه «این اخبار باعث شوک بیشتری خواهد بود برای خانواده‌هایی که به خاطر این تراژِدی سوگوارند»، گفت: «ما اطلاعاتی داریم از منابع متعدد از جمله متحدان ما و همچنین سازمان اطلاعاتی خودمان که شواهد نشان می‌دهند هواپیما بر اثر برخورد موشک زمین به هوای ایرانی سقوط کرده است که ممکن است غیرعمد باشد.»

نخست وزیر کانادا گفت این اطلاعات جدید تاکیدی است بر این نیاز که لازم است تحقیق دقیقی در این مورد انجام شود.کانادا با متحدانش در تلاش است تا مطمئن شود که تحقیقات کامل  و قابل اتکایی در این باره انجام شود تا علل این سقوط مرگبار مشخص شود.»

ترودو گفت: «همان‌طور که دیروز هم گفتم کانادایی‌ها سئوال دارند و باید به سئوال‌شان پاسخ داده شود.» 

ساعتی پیش از کنفرانس خبری نخست وزیر کانادا، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که به احتمال زیاد دفاع ضدهوایی ایران با شلیک «تصادفی» به هواپیمای اوکراینی، آن را ساقط کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز پنج‌شنبه ۱۹ دی‌ماه، یک مقام رسمی آمریکایی اعلام کرد که ماهواره‌های آن کشور، شلیک دو موشک را کمی پیش از سقوط هواپیمای اوکراینی و در پی آن، شواهدی از یک انفجار را ردیابی کرده‌اند.

 براساس این گزارش، دو مقام آمریکایی نیز گفته‌اند که واشنگتن معتقد است حادثه ساقط شدن این هواپیما از سوی ایران، تصادفا رخ داده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا نیز روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید گفت که بر این باور سقوط مرگبار هواپیما بر اثر «اشتباه» رخ داده و فکر نمی‌کند که دلیل آن «نقص فنی» بوده باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More