شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست وزیر عراق بعد از سفر به ریاض، راهی تهران می‌شود

رسانه‌های عراق گزارش دادند که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، بعد از سفر چهارشنبه گذشته خود به عربستان سعودی و دیدار و گفت وگو با پادشاه و ولیعهد این کشور، به زودی به تهران سفر می‌کند.

برخی منابع رسانه‌ای، سفر عبدالمهدی به ریاض و تهران را در ادامه تلاش‌های عراق برای کاستن از تنش در منطقه عنوان کردند و گزارش دادند که او در تلاش است دیداری میان سران ایران و عربستان سعودی در بغداد پایتخت عراق انجام شود. دولت عراق هنوز به طور رسمی این خبر را تایید نکرده است.

عبدالمهدی، پیشتر نیز تاکید کرده بودکه برای کاهش تنش‌ها در منطقه تلاش می‌کند چون در صورتی که جنگی درگیرد، هیچ کشوری در منطقه مصون نخواهد ماند.

او که روز چهارشنبه به عربستان سعودی سفر کرده بود، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برای عرض تبریک به مناسبت عید ملی عربستان سعودی در این کشور حضور پیدا کردم و برای بررسی مناسبات دو جانبه که شاهد رشد روزافزونی است با پادشاه و ولیعهد عربستان دیدار کردم و در باب وضعیت منطقه و تلاش برای آرام‌سازی اوضاع و دفع خطر بروز درگیری و جنگ و جلوگیری از پیامدهای آن به رایزنی و گفت‌وگو پرداختیم.»

نخست وزیر عراق با اشاره به این‌که «این دیدارها فشرده، عمیق، صریح و مستقیم بود»، تاکید کرد: «در جریان این دیدارها، دیدگاه‌هایی درخصوص نحوه دستیابی به راهکارهایی برای کمک به پیشرفت مناسبات دو کشور در زمینه نفت و مبادلات تجاری و نیز آرام‌سازی اوضاع منطقه و ممانعت از برافروخته شدن شعله‌های جنگ مطرح شده است.»

عبدالمهدی افزود: «در دیدارهای فشرده با پادشاه و ولیعهد سعودی، شاهد واکنش مثبت آن‌ها بودم» و همچنین در ادامهگفت: «نسبت به حرکت در مسیر حل و فصل اوضاع کنونی و ممانعت از درگیری و یا احتمال وقوع جنگ در منطقه بسیار خوشبینم.»

نخست وزیر عراق تاکید کرد که هیچ یک از طرف‌ها خواهان جنگ نیستند اما «وضعیت دشوار و پیچیده است و باید صبور و شکیبا باشیم و برای دست یافتن به راهکارهای مورد قبول همه طرف‌ها تلاش کنیم».

عراق پیشتر در جریان حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان و پس از آن سرنگونی پهپاد آمریکایی اعلام کرده بود که هیات‌هایی را راهی کشورهای منطقه و نیز اروپا و آمریکا می‌کند.

در جریان حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی نیز گزارش‌هایی درباره آغاز این حمله از خاک عراق منتشر شد، اما مقام‌های عراق بلافاصله آن‌ها را رد کردند و در تماس تلفنی با وزیر خارجه آمریکا تاکید کردند که اجازه استفاده از خاک عراق برای انجام چنین حملاتی را نخواهند داد.

عبدالمهدی دستور  جایگزینی و استقرار نیروهای ارتش این کشور به جای نیروهای حشد شعبی، گروه مورد حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران، را در مناطق مرزی با عربستان سعودی صادر کرد.

نخست وزیر عراق در این دستور از گروه‌های مسلح وابسته به حشد شعبی خواست از مناطق مرزی با عربستان سعودی عقب‌نشینی کنند و مسئولیت این مناطق و پایگاه‌های خود در مرز عربستان سعودی را به نیروهای ارتش و مرزبانی عراق بسپارند.

همزمان با تحرکات دیپلماتیک دولت عراق، روز جمعه عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در سفری اعلام نشده به امارات عربی متحده با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده نیروهای مسلح این کشور، درباره تحولات منطقه، به‌ویژه تنش در خلیج فارس و راه‌کار جلوگیری از افزایش بی‌ثباتی و مهار آثار زیانبار آن گفت‌وگو کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More