شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست‌وزیر کانادا: ایران باید مسئولیت کامل شلیک به هواپیما را بر عهده بگیرد،خانواده‌های قربانیان پاسخ و عدالت می‌خواهند

نخست‌وزیر کانادا  با بیان این اینکه «ایران باید مسئولیت کامل شلیک به هواپیما را برعهده بگیرد»، گفت: «خانواده‌های کشته‌شدگان در این پرواز،  پاسخ و عدالت می‌خواهند.»

جاستین ترودو گفت که روز شنبه ۲۱ دی ماه با حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران، تلفنی گفت‌وگو کرده و به او گفته است که ‌کانادا و جهان هنوز پرسش‌هایی دارند که باید جواب داده شوند.

خبرگزاری رویترز به نقل از ترودو گفت:‌ «به رییس جمهور روحانی گفتم ‌اذعان ایران به اینکه اشتباهی به هواپیمای اوکراینی شلیک کرده گامی مهم بود، اما گام‌های مهم دیگری باید برداشته شود.‌»

ایران برای سه روز هرگونه دست داشتن در سقوط هواپیما را رد کرده و اصرار داشت که سقوط هواپیما بر اثر نقص فنی بوده است.

 با فشار جامعه جهانی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بین‌المللی، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز شنبه، سه روز پس از حادثه، تایید کرد که هواپیمایی اوکراینی بر اثر «خطای انسانی»، در بامداد چهارشنبه ۱۸ دی، مورد اصابت موشک پدافند سپاه پاسداران قرار گرفته است.

این هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بود که همگی جان باختند. ۱۳۸ نفر از مسافران این پرواز قصد داشتند که با پرواز بعدی، از کیف پایتخت اوکراین به کانادا بروند و ۶۳ نفرشان هم شهروند کانادا بودند.

جاستین ترودو گفت:‌ «تحقیقات کامل و جامعی باید انجام شود. ما درباره وقوع چنین تراژدی هولناکی، شفافیت کامل می‌خواهیم. شلیک به یک هواپیمای مسافربری هولناک است. ایران باید مسئولیت کامل آن را برعهده بگیرد.»

نخست وزیر کانادا پیشتر در میان گردهمایی ایرانیان مقیم تورنتو شرکت کرد و با شماری از خانواده‌های قربانیان پرواز مرگبار هواپیمای اوکراینی ملاقات کرد.

ترودو گفت «آنها ناراحت، خشمگین و سوگوارند. آنان پاسخ و عدالت می‌خواهند. کانادا آرام نخواهد گرفت مگر آن که مسئولیت، عدالت و جمع‌بندی شایسته‌ای را به خانواده‌ها ارائه دهد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More