شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست‌وزیر ژاپن برای میانجی‌گری به تهران می‌رود

دولت ژاپن در حال نهایی کردن برنامه سفر ماه آینده شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، به ایران به منظور میانجی‌گری برای کاهش تنش‌های فزاینده بین ایران و آمریکاست.  

به گزارش وب‌سایت تلویزیون ان‌ایچ‌کی ژاپن، مقام‌های ژاپنی در حال رایزنی برای تنظیم دیدار بین آبه و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و حسن روحانی، رییس جمهور ایران‌ هستند.

هم‌زمان با شدت گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا و افزایش هشدارها نسبت به خطر وقوع جنگ، آبه در دیدار با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، در توکیو گفت آماده است برای باز کردن باب گفتگو بین تهران و واشنگتن که از سال ۱۳۵۸ روابط دیپلماتیک نداشته‌اند، تلاش ‌کند. این پیشنهاد نخست‌وزیر ژاپن با استقبال ترامپ مواجه شد.

ترامپ در دیدار با آبه گفت: «خبر دارم که نخست‌وزیر ژاپن روابط بسیار خوبی با ایران دارند. پس ببینیم چه پیش می‌آید.»

او اضافه کرد: «نخست‌وزیر قبلا با من در این باره حرف زده و من مطمئنم که ایران علاقه‌مند به گفتگو خواهد بود. اگر آنها علاقه‌مند به گفتگو باشند، ما هم علاقه‌مند خواهیم بود. ببینیم چه می‌شود... کسی دوست ندارد اتفاقات ناگواری رخ دهد، خصوصا من.»

این اولین سفر مقام نخست‌وزیری ژاپن به ایران از زمان انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ است و تصمیم آبه به میانجیگری برای اولین بار می‌تواند حاکی از خطر جنگ در منطقه باشد. روابط ایران و ژاپن همواره در سطح خوبی بوده است.

دولت ترامپ علیرغم تاکید بر اینکه به دنبال درگیری نظامی و تغییر رژیم در ایران نبوده، در ماه‌های اخیر یک فروند ناو هواپیمابر و بمب‌افکن‌های ب-۵۲ برای مهار «تهدید» ایران به خلیج فارس اعزام کرده است.     

ترامپ قبلا بارها نسبت به گفتگو با رهبران ایران ابراز علاقه کرده اما مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون هرگونه گفتگو با آمریکا را مردود دانسته‌اند.

ترامپ پس از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت سال گذشته، تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرد. در راستای تشدید تحریم‌های نفتی، معافیت‌های اعطایی به تعدادی از مشتریان اصلی نفت ایران نیز لغو شده است.

قبلا نیز دولت عراق از آمادگی خود برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا به هدف جلوگیری از برخورد نظامی خبر داد. در پی این اعلام آمادگی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، راهی عراق شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More