شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست‌وزیری بوریس جانسون، خبر اول روزنامه‌های ایران

خبر انتخاب بوریس جانسون به رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری بریتانیا، روز چهارشنبه دوم مرداد ماه، خبر صفحه اول روزنامه‌های متعلق به طیف‌های مختلف سیاسی در سراسر ایران بود و غالب روزنامه‌های متعلق به جناح اصول‌گرا در ایران او را با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، مقایسه کردند و مشابه دانستند. 

پوشش کم‌سابقه این موضوع در ایران بیشتر ناشی از تنش جاری بین ایران و بریتانیا در موضوع توقیف نفت‌کش‌ بریتانیایی ازسوی سپاه پاسداران در نزدیکی تنگه هرمز به تلافی توقیف نفت‌کش ایرانی ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در تنگه جبل‌الطارق است. 

عناوینی چون «دردسرهای ترامپ  اروپا»، «بدل انگلیسی ترامپ»، «تکثیر ترامپ در لندن» و «مدل انگلیسی ترامپ» در صفحه اول روزنامه‌های اصول‌گرا به چشم می‌خورد.

روزنامه جوان، انتخاب جانسون به نخست‌وزیری بریتانیا را «تکثیر ترامپ در لندن» دانسته و در گزارش کوتاهی نوشته است، ترامپ پیش‌بینی کرده بود که بوریس جانسون نخست‌وزیر می‌شود و کارهای بزرگی می‌کند و حالا می‌توان گفت «جمع آنگلوساکسون‌های دیوانه تکمیل شده است».

روزنامه آفتاب از دردسرهای «ترامپِ اروپا» برای قاره سبز نوشته و روزنامه جهان صنعت هم جانسون را «بدل انگلیسی ترامپ» معرفی کرده است.حسن هانی‌زاده در جهان صنعت، از خطرات جانسون برای ایران نوشته و اینکه جانسون احتمالا به بهانه توقیف نفت‌کش بریتانیایی از برجام خارج خواهد شد و چهره‌های افراطی و ضد ایران هم به کابینه بریتانیا راه پیدا می‌کنند. مهدی مطهرنیا نیز در سرمقاله همین روزنامه با عنوان «نقش مکمل بازیگر دیوانه واشنگتن»، هم‌گرایی جانسون و ترامپ را علاوه‌بر مواضع سیاسی مشترک، همچنین در اشتراکات روحی و اخلاقی ‌آن‌ها دانسته و نوشته است که به نظر می‌رسد جانسون می‌تواند نقش مکملی برای دیوانگی‌های ترامپ بازی کند. 

روزنامه سازندگی، متعلق به جناح اصلاح‌طلب، نیز ضمن «ترامپ انگلیسی» خواندن جانسون، با انتشار تصویر جانسون در کل صفحه اول خود، به‌طور ویژه به این موضوع پرداخت.

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیز جانسون را «انتخاب تندروها» خواند.

مجید تفرشی هم در روزنامه اعتماد یادداشتی نوشته با عنوان «دولت کوتاه‌مدت جانسون» و پیش‌بینی کرده است که بخش میانه‌روی حزب محافظه‌کار، حاضر به همکاری با جانسون نیست و از سویی، نخست‌وزیر تازه هم نمی‌تواند مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به‌سادگی و آن‌طور که جانسون گفته، بدون شرط و تعهدی حل کند و نهایت اینکه دولت جانسون در کوتاه‌مدت سقوط خواهد کرد.

ترزا می، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، همواره حمایت خود را از توافق هسته‌ای برجام اعلام کرده و خواستار کاهش تنش با ایران بوده است، اما جانسون که پیش‌تر وزیر خارجه آن کشور بوده است، مشخص نیست چه موضعی در موضوع هسته‌ای و همچنین توقیف نفت‌کش بریتانیایی اتخاذ کند. 

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و از روحانی‌های تندروی ایران، در آذر سال ۱۳۹۶، هنگامی که جانسون در مقام وزیر خارجه بریتانیا قصد سفر به ایران داشت، گفته بود: «این عنصر پلید انگلیسی، وزیر خارجه انگلیس، ذاتاً عنصر پلیدی است؛ آقای الکساندر بوریس جانسون در مطبوعات انگلیس از سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ که وارد عرصه سیاست شده، به‌عنوان بوریس دلقک، بوریس زنباره، دیوانه و دروغ‌گو در مطبوعات انگلیس معروف است؛ به خاطر افشای روابط نامشروع او با زنان مختلف و دروغ‌گویی‌اش، جناح محافظه‌کار او را از حزب خود بیرون کردند، انگلیسی‌ها وجود او را ننگ می‌دانند و بعد این خانم که نخست‌وزیر شد، او را به سر کار آورد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More