شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخستین واکنش خامنه‌ای به کشته شدن قاسم سلیمانی: انتقام سختی خواهیم گرفت

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، در نخستین واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس& شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، در پیام‌های جداگانه هشدار دادند که  انتقام سختی از آمریکا خواهند گرفت.

سلیمانی در نخستین ساعات بامداد جمعه، سیزدهم دی ماه، هنگامی کشته شد که وارد فرودگاه بغداد شده و همراه با ابومهدی مهندس، معاون حشد شعبی عراق و ده نفر دیگر در حال خروج از فرودگاه بود. پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد  هدف قرار دادن سلیمانی از سوی ارتش آمریکا، دستور دونالد ترامپ بوده است.

پنتاگون تاکید کرد: «این اقدام با هدف ممانعت از برنامه‌های ایران برای حملات بعدی انجام شد.ایالات متحده برای محافظت از مردم و منافع آمریکا در هر کجای جهان اقدامات لازم را انجام می‌دهد.»

در بیانیه وزارت دفاع آمریکا تاکید شد که قاسم سلیمانی در چند ماه گذشته حملات سازمان یافته‌ای را به پایگاه‌های ائتلاف در عراق انجام داد، از جمله حمله جمعه گذشته که منجر به کشته و زخمی شدن پرسنل غیرنظامی آمریکایی و عراقی شد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اما ساعاتی بعد، کشته شدن سلیمانی را «شهادت و پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او» توصیف کرد و همزمان تاکید کرد که «با رفتن او، کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او آلودند.»

او با تاکید بر اینکه « سه روز عزای عمومی در کشور اعلام می‌کنم» در پیام خود گفت که «سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه‌ دلبستگان مقاومت خونخواه اویند.»

خامنه‌ای تاکید کرد که «همه‌ دوستان ‌ و نیز همه‌ دشمنان بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان است.»

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، نیز در در واکنش به کشته شدن سلیمانی گفت: «بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از آمریکا خواهند گرفت.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در صفحه توییتر خود قاسم سلیمانی را «موثرترین نیرو در مبارزه با داعش و القاعده» توصیف کرد و نوشت: «هدف قرار دادن او اقدامی بسیار خطرناک و آمریکا مسوول تمامی عواقب این ماجراجوری رذیلانه است.»

امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیز گفت که « کشته شدن سلیمانی به شکلی دندان شکن پاسخ داده می‌شود و انتقام آن از تمامی عاملین و مرتکبین گرفته خواهد شد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More