شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخستین واکنش ترامپ به حمله موشکی سپاه پاسداران: ارزیابی درحال انجام است

در پی حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا در عراق، مایک پمپئو وزیر خارجه و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا برای بررسی شرایط به کاخ سفید رفتند و بعد از برگزاری یک جلسه با رییس جمهوری آمریکا که محتوای آن اعلام نشد، دونالد ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: «تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته» است.

رییس جمهوری آمریکا، در نخستین واکنش خود به حمله موشکی سپاه پاسداران به دو پایگاه نظامی ایالات متحده و بعد از برگزاری جلسه با وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده، در صفحه توییتر خود تاکید کرد: «همه چیز خوب است، موشک‌هایی از ایران به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک‌شد. ارزیابی خسارات و تلفات در حال انجام است.تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته است.»

ترامپ در ادامه  با بیان اینکه «ما با فاصله قوی‌ترین و مجهزترین ارتش در سراسر دنیا را داریم» نوشت: «فردا صبح [صبح چهارشنبه به وقت واشنگتن]، بیانیه‌ای خواهم داد.»

همزمان سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، درباره جزییات حمله موشکی سپاه پاسداران گفت: «مجموعا ۱۵ موشک شلیک شده که ۱۰ فروند آن‌ها به پایگاه عین الاسد برخورد کرده، ۱ فروند به پایگاه آمریکا در اربیل و ۴ فروند هم به هدف برخورد نکرده است.»

وزارت دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای با تایید حمله ایران به نیروهای آمریکایی و ائتلاف اعلام کرد که دست‌‌کم ۱۲ موشک از داخل ایران دو پایگاه نظامی عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است را در اربیل و عین‌الاسد هدف قرار داده‌ است.

این بیانیه افزود که در روزهای گذشته هشدار در این دو پایگاه به دلیل شواهدی دال بر اینکه ایران درحال طراحی حمله است، در سطح بالایی قرار داشته و وزارت دفاع اقدامات لازم برای حفاظت از پرسنل آمریکا و متحدانش را اتخاذ کرده بوده است.

شبکه خبری سی.ان.ان به‌نقل از یک مقام نظامی آمریکایی گزارش داد که پیش از حملات موشکی بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی در عراق، به نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه‌ها از پیش هشدار داده شده بود و این نیروها در پناهگاه‌ها مستقر بودند.

ارتش عراق نیز ساعاتی پس از این حمله موشکی اعلام کرد که «۲۲  موشک به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک شد و در میان نیروهای ما تلفاتی وجود نداشت.»

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به حملات موشکی سپاه پاسداران، گفت: «پس از بمباران نیروهای آمریکا در عراق اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کنم . باید از امنیت سربازانمان مطمئن شویم از جمله اینکه به تحریک‌های بی‌دلیل دولت خاتمه دهیم و از ایران بخواهیم به خشونت پایان دهد. آمریکا و جهان توان یک جنگ دیگر را ندارد.»

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، و از سناتورهای نزدیک به ترامپ حمله موشکی بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق را «اقدام جنگی ایران» توصیف کرد و این درحالی است که الیزابت وارن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا، در توییتی خواستار کاهش تنش شد و گفت مردم آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند.

در این میان‌شان هنیتی، مجری فاکس‌نیوز، که از او به عنوان یکی از مجریان تلویزیونی تاثیر گذار بر ترامپ نام برده می‌شود گفت: «آمریکا باید تاسیسات هسته‌ای و نفتی ایران را بمباران کند.»

مقام‌های رسمی آمریکا اعلام کرده‌اند که تمهیدات امنیتی در اطراف کاخ سفید افزایش یافته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More