شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخستین اعترافات تلویزیونی زم علیه یک «مدافع حرم» زندانی و متهم به جاسوسی

صدا و سیمای جمهوری اسلامی شامگاه پنج‌شنبه بخش تازه و البته بسیارکوتاهی از اعترافات روح‌الله زم را منتشر کرد که در آن وی علیه محمدحسین رستمی یکی از نیروهای موسوم به «مدافع حرم» که اکنون به اتهام جاسوسی بازداشت و به ده سال زندان محکوم شده است، سخنانی بیان کرد و گفت که از او خبر دریافت کرده و برایش پول ارسال کرده است.

زم در این اعترافات گفت که با فردی به نام محمدحسین رستمی که در سوریه بود ارتباط داشتم. در تماس‌هایی که داشتم از او درباره «سطح دسترسی» سوال کردم و او  متقابلا  تاکید کرد که از «سطح درستی» بالایی برخوردار است.

زم گفت: « بعد از این بود که محمدحسین رستمی چهار یا پنج خبر برایم فرستاد، دقیق یادم نیست چندتا و منهم برایش از طریق صرافی پول فرستادم.»

در بخشی از این تصاویر پخش شده در صدا و سیمای جمهوری اسلامی درحالی که زم بر صندلی نشسته است و در کنارش پرچم ایران و سپاه پاسداران قرار دارد و صدایی به عنوان صدای محمدحسین رستمی پخش شد که به روح‌الله زم می‌گفت: «هنوز پول به دستم نرسیده است» و در مکالمه دیگری خطاب به زم می‌گوید: «پول جور کن روح‌الله، پول، پول.»

روح‌الله زم بعد از پخش این صدا گفت که این آخرین مکالمه من با رستمی قبل از بازداشت اوست و «من خودم یاد هست دو سه بار به او پول دادم.»

بعد از این تصاویر، صدایی که احتمالا صدای یکی از اعضای تیم بازجویی از زم است، خطاب به او گفت: «مشخصات محور عملیاتی را می‌خواستی،  زمان عملیات را می‌خواستی و نقطه عملیات را می‌خواستی که بگذاری در کانالت. این به درد کی می‌خورد.»

فردی که در این فیلم از او نام برده شد محمدحسین رستمی است. رستمی مدیر سایت عماریون، یکی از سایت‌هایی است که برای مقابله با مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی در فضای مجازی راه اندازی شد.

رستمی از چهره‌هایی بود که از او به‌عنوان «نیروی ارزشی و حزب‌اللهی» نامبرده می‌شد و حتی به شکل داوطلبانه راهی سوریه شده بود اما ۱۴ مهر ۱۳۹۵ بازداشت و به اتهام ارتباط با اسرائیل ده سال زندان محکوم شد.

در تصاویر پخش شده از صدا و سیما در کنار اعترافات زم، تاکید شد که رستمی به عنوان «مدافع حرم» در سوریه حضور داشت و در ارتباط با زم، اطلاعات مربوط به عملیات نظامی سپاه پاسداران در سوریه را برای زم ارسال می‌کرد.

در زمان بازداشت رستمی در آبان سال ۱۳۹۵ کانال آمدنیوز خبر داده بود که «رستمی با اتهامات واهی» به هشت سال زندان محکوم شده است و اعلام کرده بود که او که «فرزند یکی از کارمندان رده بالای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران است» و به خاطر «پیگیری یکی از سرداران ارشد سپاه پاسداران» به دست «سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده» و به زندان افتاده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More