شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نتایج رسمی ۹۰ درصد از آرای انتخابات؛ رئیسی اول شد، آرای باطله دوم

پس از ساعت‌ها سکوت درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، جمال عرف، رییس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرد که بر اساس ۹۰ درصد آرا، ابراهیم  رئیسی ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای به دست آورده و پیروز شده است.

او تعداد شرکت‌کنندگان را  ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت که محسن رضایی سه میلیون و ۳۰۰ هزار رای، ناصر همتی دو میلیون و ۴۰۰ هزار رای، و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی یک میلیون رای کسب کرده‌اند.

عرف به میزان آرای باطله اشاره نکرد و گفت که این آمار در گزارش نهایی اعلام خواهد شد. گرچه وزارت کشور هنوز آمار آرای باطله را اعلام نکرده اما بر مبنای محاسبه آرای سایر کاندیداها و تقسیم آن بر مجموع تعداد مشارکت‌کنندگان، آرای باطله بعد از شمارش بیش از ۹۰ درصد صندوق‌ها، حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار رای بوده و حدود ۱۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده است. 

حسن روحانی،‌ رییس جمهور ایران پیش از اعلام این آمار  بدون نام بردن از ابراهیم رئیسی گفت: «من به منتخب مردم تبریک می‌گویم اما چون هنوز نتیجه رسما اعلام نشده،‌ تبریک رسمی را به تاخیر می‌اندازم اما معلوم است چه کسی رای به اندازه کافی آورده است.»

عبدالناصر همتی، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز پیروزی ابراهیم رئیسی را به او تبریک گفته‌اند.

ابراهیم رئیسی در ۴۰ سال گذشته سمت‌های قضایی داشته و حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ عملکرد او را «۳۸ سال زندان و اعدام» خوانده بود.

او یکی از اعضای هیات تصمیم‌گیر درباره اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی با حکم آیت الله خمینی در سال ۶۷ مشهور به «هیات مرگ» بود. آمریکا نیز در سال ۹۸ رئیسی را تحریم کرد.

این رای‌گیری در حالی برگزار شد که طیف وسیعی از فعالان سیاسی و مدنی، خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان اعتراضات و اعدام‌شدگان دهه ۶۰ با پیام‌های مختلف آن را تحریم کردند و طیف گسترده‌ای از احزاب و گروه‌ها و فعالان مدنی و سیاسی نیز اعلام کردند که در «انتخابات تحقیرآمیز و مهندسی شده» شرکت نمی‌کنند.

حسین مرعشی،‌ سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی،‌ نیز ضمن تبریک به «رییس جمهور منتخب» افزود که «از امروز تلاش‌های خود برای تجدید سازمان، گسترش حزب و همکاری با همراهانمان در جبهه اصلاحات و از همه مهمتر تقویت رابطه با مردم را افزایش خواهیم داد.»

گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان)، در آخرین نظرسنجی خود میزان مشارکت در رای‌گیری روز جمعه را حدود ۳۰ درصد یعنی بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر برآورد کرده بود.

نتایج نظرسنجی شرکت تحلیل داده‌های «استاسیس» که به سفارش ایران اینترنشنال انجام شد نیز حاکی از این بود که ابراهیم رئیسی با ۷۶ درصد آرا در میان رای دهندگان احتمالی، با احتمال بسیار بالا صاحب بیشترین آرا در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More