شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نایب رییس مجلس: خیلی از کشورها برای خرید واکسن کرونا مراجعه کردند ولی هنوز توان تامین داخل را نداریم

امیرحسین قاضی‌زاده، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، با تاکید براینکه «تا ما اسم تولید واکسن کرونا را آوردیم خیلی از کشورها برای خرید این واکسن به ما مراجعه کرده‌اند»، گفت که ما هنوز توانایی پاسخ دادن به نیازهای داخلی را نداریم و کرونا حداقل سه سال با ماست.

این درحالی که سعید نمکی وزیر بهداشت، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ایران طی دو تا سه ماه آینده یکی از قطب‌های بزرگ تولید واکسن کرونا در منطقه و یکی از صادرکنندگان مهم این واکسن به جهان خواهد بود.

امیرحسین قاضی‌زاده، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، در جریان سفر روز پنج‌شنبه خود به شهرهای کرمان و رفسنجان، گفت که ما نگران خیزش جدید کرونا هستیم و توصیه می‌کنم دلخوش به وضعیت موجود نباشیم چون با این میزان واکسنی که ما داریم تولید می‌کنیم و توان خریدش را داریم، کرونا حالا حالا با ماست.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی افزود که در حال حاضر با پروسه میان مدت، حداقل سه سال، با کرونا روبه‌رو هستیم و ضرورت دارد ساختار و سازمان را حفظ و توسعه دهیم تجارب را ثبت، ارتقا و به دیگران انتقال دهیم.

قاضی‌زاده افزود که کرونا، نوعی بیماری اجتماعی و مدیریتی است و دنیا توسط مدیریت این بیماری محک می‌خورد.

او گفت که اگر وضعیت کشوری مثل چین و ژاپن از نظر کنترل بیماری با بقیه کشورها فرق دارد این نشان دهنده نوع ارتباطات اجتماعی، اقتدار دولت‌ها و نحوه اعمال حاکمیت دولت‌هاست چون این بیماری درمان ندارد و مولفه‌های دیگر است که میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

قاضی‌زاده وضعیت مقابله با کرونا و حمایت از آسیب‌دیدگان شیوع این ویروس را در ایران مبتنی بر «حمایت و کمک خیران» خواند و افزود که این وضعیت به نسبت کشورهای فردگرا بر رشد، عدم رشد و کنترل بیماری کرونا اثر می‌گذارد.

نایب رییس مجلس یازدهم همچنین گفت که در ستاد کرونا علاوه بر دنبال کردن تولید واکسن در داخل، به دنبال بیماریابی و پیدا کردن زنجیره این بیماری و تست‌گیری هستیم که این فعالیت تیم عملیاتی خیلی قوی نیاز دارد و اگر دنبال شود و افراد مشکوک و مثبت قرنطینه شوند، زنجیره سرایت از بین می‌رود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو: تا اواخر بهار یک واکسن تولید داخل داریم

همزمان کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، گفت که تا امروز ۱۴ شرکت متقاضی صدور پروانه تولید واکسن کرونا از سازمان غذا و دارو هستند، گفت که موسسه برکت با واکسن ویروس غیرفعال شده خود در آستانه ورود به کارآزمایی مرحله دوم است.

او افزود که موسسه انستیتو پاستور ایران با همکاری موسسه فینلِی کوبا در آستانه فاز سوم کارآزمایی بالینی است و واکسن کرونای موسسه رازی نیز در ابتدای راه کارآزمایی بالینی مرحله اول قرار دارد.

جهانپور گفت که از این سه واکسن ایرانی کرونا حتی اگر برای یک یا دو مورد مشکل یا تاخیری اتفاق بیافتد، حداقل یک واکسن تولید داخل را تا اواخر بهار خواهیم داشت.

او گفت افزود که قرار است ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن کرونا نیز از طریق کوواکس دریافت کنیم که به احتمال زیاد چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دُز آن، واکسن آسترازنکا تولید کشور کره جنوبی است.

جهانپور با اشاره به اینکه واکسن‌های چینی و هندی نیز در انتظار تایید سازمان غذا و داری ایران هستند، گفت که یک شرکت خصوصی ایرانی هم در حال توافق با روسیه برای تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی در ایران است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More