شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
یک نماینده مجلس خبر داد؛

ناپدید شدن بیش از ۲۰۰ هزار تن کاغذ وارداتی در ایران

 

به دنبال گرانی و کمبود کاغذ در ایران، رسانه‌های این کشور از گم شدن بیش از ۲۰۰ هزار تن کاغذ وارداتی و تعطیلی ده‌ها چاپخانه خبر دادند.

خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در گزارشی از تعطیلی ده‌ها چاپخانه و تعدیل نیرو در دیگر چاپخانه‌ها خبر داده است.

این خبرگزاری به نقل از علی‌اصغر شادمانی، مدیر و موسس چاپخانه شادیران که تعطیل شده است، نوشت: «من ۳۵ چاپخانه را می‌شناسم که تعطیل شده‌اند.»

همچنین محمد کیان‌احمدی، مدیر چاپخانه صنوبر به ایلنا گفت که گرانی مواد اولیه فقط منحصر به کاغذ نیست، بلکه چاپخانه‌ها برای چاپ، «مقدار زیادی مواد اولیه وارداتی» لازم دارند که همه گران شده‌اند.

این چاپخانه‌دار، به تاثیر گرانی کاغذ برچاب تولید و نیروی کار اشاره کرد و گفت: «در چاپخانه من ۱۰۰ نفر مستقیما کار می‌کردند، اما با گرانی‌های اخیر مجبور به تعدیل ۳۰ درصدی نیرو شده‌ام.»

با شدت یافتن بحران کاغذ، حسین انتظامی، رییس کارگروه ساماندهی کاغذ روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت گفت: «ارز تخصیصی به کاغذ نشر و مطبوعات ۴۲۰۰ تومانی باقی می‌ماند.»

همچنین عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از گشوده شدن «انبارهای پنهان و کاغذهای گمرک» خبر داد.

این در حالیست که فاطمه ذوالقدر، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، به خبرگزاری ایسنا گفت: «از مجموع ٢٦٢ هزار تن واردات کاغذ که با ارز دولتی به کشور وارد شده فقط ٢٣ هزار تن توزیع شده است و بقیه این کاغذها چه شده است.»

او گفت که کمیته‌ای از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و مدیران سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت اقتصاد پیگیر این موضوع‌اند.

فریدون صدیقی، روزنامه‌نگار، در اعتراض به وضعیت بحرانی مطبوعات ایران و همچنین «سرنوشت نامعلوم ۹۳ درصد کاغذ وارداتی با ارز دولتی» به ایسنا گفت: «از این مساله تعجب نمی‌کنم، در چنین فضایی ممکن است کاغذ هم گم شده باشد. مثل خیلی از گمشده‌های دیگر باعث تاسف است! مثل دلارهای گم شده، مثل دکل گمشده، مثل خاوری رییس بانک مرکزی و …»

گرانی و کمبود کاغذ بر انتشار روزنامه‌های سراسری ایران نیز تاثیر گذاشته است؛ به طوری که دو روزنامه پرتیراژ همشهری و ایران از کاهش صفحات خود و تعطیلی برخی از ضمیمه‌ها خبر داده‌اند.

سال ۱۳۹۷ حداقل دو روزنامه «همبستگی» و «اعتدال» طاقت گرانی کاغذ را نیاوردند و تن به تعطیلی خودخواسته دادند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More