شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه ورزشکاران و فعالان حقوق بشر به کمیته بین‌المللی المپیک برای تحریم ایران

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد گروهی از ورزشکاران و فعالان حقوق بشر با ارسال نامه‌ای به کمیته بین‌المللی المپیک خواستار تحریم برنامه‌های المپیک ایران به دلیل سابقه طولانی‌مدت فشار حکومت این کشور بر ورزشکاران شدند. 

بنا بر این گزارش، یک سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک گفته که این نامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و موارد ادعایی امضاکنندگان آن، ارزیابی می‌شود.

سردار پاشایی، ‌مدیر کارزار «اتحاد برای نوید»، که برای اعتراض به اعدام کشتی‌گیر جوان نوید افکاری در ارتباط با پرونده اعتراضات سراسری شکل گرفته است،‌ این نامه را با اشاره به موارد متعددی از فشار حکومت ایران بر ورزشکاران طی ۱۶ سال گذشته به توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک، ‌ارسال کرد.

این موارد شامل نمونه‌هایی در زمینه الگوی طولانی‌مدت دستور حکومت به ورزشکاران برای خودداری از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی در سطح بین‌المللی، باخت عامدانه و خروج از رقابت با آن‌هاست.

پاشایی در این زمینه به باخ نوشته است: «این واقعیت که ورزشکاران ایرانی برای خودداری از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی مجبور به ترک مسابقات می‌شوند، نقض آشکار منشور و ارزش‌های المپیک است.»

افزایش کارزارهای تحریم ورزش ایران

طی ماه‌های گذشته کارزار ورزشکاران و قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی ایران برای تحریم جمهوری اسلامی در رقابت‌های بین‌المللی ورزشی افزایش یافته است. 

در همین زمینه فدراسیون جهانی جودو هم ایران را به دلیل «دخالت سیاست در ورزش»،‌ «نقض مکرر مقررات بین‌المللی» و «اعمال تصمیمات نژادپرستانه» در رقابت نکردن با ورزشکاران اسرائیلی از هرگونه فعالیت در سطح بین‌المللی محروم کرد.

این پرونده مربوط به جدایی سعید ملایی،‌ قهرمان سابق جودو،‌ از تیم ایران و اعتراضات او به سابقه دخالت‌های حکومت ایران در رقابت‌های ورزشی بود.

در آخرین تحولات در این زمینه، ماه گذشته دادگاه حکمیت ورزش پرونده فدراسیون جودوی ایران را پس از لغو تعلیق، برای تعیین تکلیف به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو فرستاد.

 

خامنه‌ای: به درک! هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند

خودداری اجبارآمیز ورزشکاران ایرانی از رقابت با اسرائیل از سیاست‌های رسمی اما نانوشته جمهوری اسلامی است که علی خامنه‌ای، رهبر حکومت، هم با تقدیر مالی و شفاهی از ورزشکاران انصرافی از آن حمایت می‌کند.

خامنه‌ای در مهرماه سال ۱۳۹۷ در این زمینه گفته بود: «رژیم نژادپرست خبیث صهیونیستی ساقط خواهد شد. ما با این [کشور] مسابقه نمی‌دهیم.»

او در دیداری با ورزشکاران انصرافی افزوده بود: «مبادا به شما بگویند اگر فلان مسابقه را ندهید، فلان فدراسیون بین‌المللی از شما ناراضی می‌شود. به درک که ناراضی می‌شود،هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.»

ورزشکاران ایرانی برای توجیه این اقدام در پی دستور حکومت، به بهانه‌هایی از جمله آسیب‌دیدگی و مسائل پزشکی متوسل می‌شوند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More