شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه مولوی عبدالحمید به خامنه‌ای: اهل سنت‌ شهروندان درجه چندم هستند

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشت که ۴۲ سال پس از پیروزی انقلاب ۵۷ اهل سنت همچنان «شهروند درجه چندم به‌حساب می‌آیند».

او عدم انتصاب شایستگان اهل‌سنت به ‌عنوان وزیر، استاندار، مشاور یا معاون رییس‌جمهور، نماینده ولی فقیه و مشاور رهبر جمهوری اسلامی و «به‌کارگیری اندک» آن‌ها در وزارتخانه‌ها، نیروهای مسلح و نیز ادارات مراکز استان‌های سنی‌نشین را از جمله دغدغه‌های اهل‌سنت عنوان کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین نوشت که دستور رهبر جمهوری اسلامی در سال ۹۶ توسط «مدیران اجرایی کشور مورد عمل قرار نگرفته است؛ شاید به‌خاطر آن‌که رسما ابلاغ نشده یا این‌که صوری تلقی شده است».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال ۹۶ در پاسخ به مولوی عبدالحمید نوشته بود که  ارکان جمهوری اسلامی موظفند «براساس قانون اساسی» بین ایرانیان تبعیض روا ندارند.

مولوی عبدالحمید چندین بار اعلام کرده که این دستور اجرا نشده است.

اهل سنت از تصدی سمت‌هایی چون ریاست‌جمهوری، وزارت و استانداری محروم هستند. همچنین در شهرهای با اکثریت شیعه به اهل سنت اجازه ساخت مسجد داده نمی‌شود.

در سال‌های اخیر همچنین سفر مولوی عبدالحمید و برخی از روحانیون دیگر اهل سنت به استان‌های دیگر که گروهی از ساکنان اهل سنت هستند، ممنوع بوده است.

 

اعتراض به دخالت نهادهای امنیتی و قضایی در آموزش مذهبی اهل سنت

امام جمعه اهل سنت زاهدان در این نامه همچنین نوشت به‌تازگی نهادی نوبنیاد با عنوان «شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت» تلاش دارد همه امور مذهبی اهل‌ سنت را «با کمک و فشار نهادهای امنیتی و قضایی در نقاط مختلف کشور، در شهرها و روستاها به دست بگیرد».

او تاکید کرد که این نهاد امور مذهبی اهل‌ سنت را به‌دست گرفته ‌و محدودیت‌هایی در آن اعمال کرده است. امام جمعه اهل سنت زاهدان درباره این محدودیت‌ها توضیح نداده است.

به گفته مولوی عبدالحمید، پیگیری‌ها در چهار دهه گذشته نشان داده که برای اهل سنت «در جاهای خاصی تصمیم‌گیری می‌شود و بیشتر تصمیم‌ها فراقانونی و سلیقه‌ای است». 

«شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت» از سال ۸۷ تشکیل شده و تشکیل آن اعتراض روحانیون شاخص اهل سنت را در پی داشته است.

در همین حال عباسعلی سلیمانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان، سال ۸۹ اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی طرح ساماندهی مدارس اهل سنت را در دست اجرا دارد.

مولوی عبدالحمید پیش از این نیز به دخالت‌های نمایندگان ولی فقیه در امور مدارس اهل سنت به شدت انتقاد کرده و گفته بود: «نمایندگان ولی فقیه چرا برای مدارس اهل سنت تصمیم بگیرند؟ تصمیم مدارس اهل سنت با خود علمای اهل سنت است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More